Drukke tijden bij Mini. Binnenkort stelt de BMW-dochter niet alleen de nieuwste generatie van haar klassieke driedeurs en vijfdeurs voor, maar dit jaar mag er ook een nieuwe generatie Countryman het toneel op. Die nieuwe generatie van de compacte crossover brengt enkele primeurs met zich mee. Zo wordt de nieuwe Countryman de eerste Mini die in Duitsland zal worden gebouwd, in de BMW-fabriek in Leipzig waar ook de 1 Reeks, 2 Reeks Gran Coupé en 2 Reeks Active Tourer van de band rollen.
Benzine en elektrisch
Nochtans zal de Mini Countryman opnieuw het meest gemeen hebben met de huidige X1, die nochtans in een andere BMW-fabriek, in Regensburg, van de band rolt. Mini deelt alleszins alvast mee dat het zijn Countryman opnieuw van klassieke benzinemotoren gaat voorzien én voor het eerst ook van een volledig elektrische versie. Over diesels of plug-inhybrides lost het op dit moment nog niets, net als over de specificaties van die elektrische Countryman.
Meer dan 400 kilometer
Maar daarvoor loont het de moeite om even richting BMW X1 te gluren, want de kans is groot dat de nieuwe Mini Countryman dezelfde elektrische aandrijflijn krijgt als de elektrische iX1. Die beschikt namelijk over twee elektromotoren (een op elke as) van in totaal 230 kW (313 pk) en een batterij met brutocapaciteit van 66,5 kWh. Dat levert in het beste geval een WLTP-rijbereik op van 439 kilometer. Voor de elektrische Countryman mogen we wellicht dus gelijkaardige cijfers verwachten.