Met zijn nieuwe E-Klasse mocht Mercedes even met de aandacht gaan lopen, maar nu wil BMW graag weer de spotlights naar zich toetrekken. Na de wintertests heeft de aanstormende nieuwe 5 Reeks nu ook zijn zomertests afgerond, die plaatsvonden in het zuiden van Frankrijk. De ideale omstandigheden om de werking van de batterij en de elektrische aandrijflijn ook in warmere omstandigheden te testen, want de nieuwe BMW 5 Reeks debuteert tegelijk ook als volledig elektrische i5.
eDrive40 en M60 xDrive
In die nieuwe BMW i5 krijgen we alvast een inkijk, of toch in het technische gedeelte ervan. De Beiers geven namelijk alvast twee versies prijs. De BMW i5 eDrive40 is daar een van, en die krijgt een enkele elektromotor op de achteras. Naar het vermogen hebben we voorlopig het raden, maar in de i4 is zo’n eDrive40 alvast goed voor 250 kW (340 pk). Het topmodel wordt dan weer de BMW i5 M60 xDrive, die een elektromotor op de vooras combineert met een exemplaar op de achteras. In de grotere i7 levert dat 400 kW (544 pk) op, maar het is niet ondenkbaar dat de M Performance-behandeling daar nog wat aan wijzigt.
Zelf van rijstrook wisselen
Voor de rest zien we door de camouflagewrap op de teaserbeelden opnieuw een klassiek gelijnde berline, die er een bescheidener radiatorrooster en klassiekere koplampen op na lijkt te houden dan de grotere 7 Reeks, maar die er ongetwijfeld ook enkele designelementen mee gemeen zal hebben. Naar het interieur hebben we voorlopig het raden, voor het technische gedeelte daarvan geeft BMW wel mee dat een interieurcamera je blikken in de gaten houdt. Stip je de Driving Assistant Professional en Highway Assistant aan en kijk je in de buitenspiegels, dan zal de nieuwe 5 Reeks automatisch van rijstrook kunnen wisselen. Voor meer details en technische nieuwigheden is het nog wachten tot eind deze maand, wanneer eindelijk het doek van de nieuwe BMW 5 Reeks gaat.