Een kleine drie maanden geleden gaf Hyundai al een eerste sneak preview vrij van de Ioniq 5 N, zeg maar de hot hatch-variant van de elektrische Ioniq 5. Toen leerden we dat de Ioniq 5 N niet alleen het eerste elektrische N-product werd, maar ook het eerste N-model met vierwielaandrijving. Tegelijk moet de N Drift Optimizer voor het nodige achterwielaangedreven rijplezier zorgen.
10.000 testkilometers
Voor het grote debuut over enkele weken op het Goodwood Festival of Speed geven de Koreanen nog een brok informatie vrij over de Ioniq 5 N. Hyundai heeft zijn aankomende model uitgebreid getest op de Nürburgring. Op Duitslands beroemdste circuit heeft Hyundai’s N-afdeling een permanente vertegenwoordiging, waardoor de Koreanen de Ioniq 5 N aan maar liefst 10.000 kilometer aan testrondes konden onderwerpen.
Temperatuurmanagement
Zo hebben de Koreanen de koeling van de Ioniq 5 N uitgebreid kunnen testen, net als het warmtebeheer van de batterij. De Ioniq 5 N krijgt daar specifieke instellingen voor in zijn ‘N Battery Preconditioning’-functie, waarbij de batterij afhankelijk van het gebruik op de juiste temperatuur wordt gehouden. Instant gebruiksklaar voor snelle sprints bijvoorbeeld, of zo lang mogelijk gekoeld tijdens meerdere circuitrondes. Die instellingen moet je met enkele knoppen zelf makkelijk kunnen regelen.
Hydraulisch bijspringen
Ook de remmen werden aangepakt, al rekent de Ioniq 5 N in eerste instantie zoveel mogelijk op zijn regeneratieve remkracht. Is dat niet voldoende, dan springen de hydraulische remmen bij, die met hun 400 millimeter grote remschijven voor meer stopkracht moeten zorgen dan bij de gewone Ioniq 5. Maar het strafste bewaart Hyundai voor het laatste.
Ploffen en knallen
De Ioniq 5 N krijgt namelijk ‘N Active Sound +’ mee, een digitale geluidsbeleving met tien luidsprekers. Die simuleren tijdens het rijden naar keuze de 2.0-turbobenzine uit de i30 N, een elektronisch geluid geïnspireerd op de N 2025 Vision Gran Turismo Concept, of – jawel – een straaljager. De ‘N e-Shift'-functie moet tot slot Hyundai’s DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten simuleren, inclusief schokgevoel tussen schakelovergangen... Je Ioniq 5 N laten klinken en schakelen als je i30 N? Het is dus perfect mogelijk...