Geloof het of niet, maar het is alweer tien jaar geleden dat Porsche de 918 Spyder aan het grote publiek voorstelde. De hybride hypercar nam het destijds op tegen de McLaren P1 en de Ferrari LaFerrari, en is vandaag een gegeerd object bij verzamelaars. Een decennium later dient een opvolger zich aan, en daar lost Porsche nu alvast de eerste details van.
Vloeiende vormen
De 4,5 meter lange, 2 meter brede en amper 1,20 meter hoge Mission X kiest vooral voor vloeiende vormen in plaats van agressieve, scherpe lijnen. Hij doet wat denken aan de Porsche 917 van weleer, en dat lijken de vlinderdeuren alleen maar te beklemtonen. Vooraan houden de lichtblokken er een horizontaal ledontwerp op na, als historische verwijzing naar de Porsche 906 en 908. Achteraan krijgt de lichtstrook een zwevend effect en is het nieuwe, cleanere Porsche-logo zichtbaar.
Verschil moet er zijn
Binnenin maakt de Mission X een opvallend onderscheid tussen de chauffeursplek en de plaats voor de passagier. De bestuurderspost integreert behoorlijk wat lichtgrijs in de bekleding van de rugleuning en het stuur, terwijl de passagierszetel het alleen op een donkerder bruin houdt. De zetels zijn geïntegreerd in de monocoque die de passagierscel vormt, en krijgen een zespuntsharnas. De passagier kijkt uit op een afneembare stopwatch die digitaal en analoog rondetijden kan bijhouden.
Snelste op de Ring
Voor het technische gedeelte van deze Mission X legt Porsche de lat hoog. De elektrische hypercar moet de snelste straatlegale auto op de Nürburgring worden. Daarnaast moet de centraal, laag ingeplante batterij dezelfde dynamiek als een auto met middenmotor opleveren, terwijl de vermogen-gewichtsverhouding op 1:1 moet liggen, waarbij elke pk één kilogram moet voortduwen. Opladen moet deze Porsche Mission X tot slot dubbel zo snel als de Taycan, dankzij een boordspanning van 900 volt.