Het ooit zo beroemde Italiaanse merk Lancia lijkt wel een kat met negen levens. In de jaren 80 en 90 was het wereldberoemd met modellen als de Delta, maar vorig decennium bereikten de trotse Italianen een absoluut dieptepunt. De Chrysler-modellen met Lancia-logo worden in Zuid-Europa het liefst nog zo snel mogelijk vergeten... Maar toch was Lancia niet dood te krijgen: het merk trok zich terug naar zijn eigen thuismarkt, met maar één model: de Ypsilon. En dat werkte, want die Ypsilon kon in Italië bijwijlen betere verkoopcijfers voorleggen dan Alfa Romeo in heel Europa.
Elke twee jaar nieuw model
En dus is Lancia nog lang niet dood. Integendeel: vanaf volgend jaar willen de Italianen elke twee jaar een nieuw model op de markt brengen, te beginnen met een gloednieuwe Ypsilon. Die stadsauto moet er in een hybride en elektrische versie komen, wat ons doet vermoeden dat hij wel eens wat gemeen zal hebben met de Fiat 600e. In 2026 moet er dan een heus elektrisch vlaggenschip volgen.
Meer dan 700 kilometer
Over dat vlaggenschip wil Lancia nog niet veel kwijt, behalve dat het een volledig elektrische fastback moet worden. Die is gestoeld op het STLA Medium-platform van de Stellantis-groep, dat ook gebruikt wordt onder de recent voorgestelde Peugeot e-3008. Lancia mikt daarbij op een lengte van bijna 4,7 meter en dus op het D-segment. De ambities reiken ver bij de Italianen, want Lancia spreekt over een rijbereik van “meer dan 700 kilometer”. De concrete uitwerking laat op een teaserfoto van een conceptmodel dus nog even op zich wachten...