Bij de Mazda-stand op de Japan Mobility Show – de opvolger van de Tokyo Motor Show – draait alles rond de MX-5. Diens huidige generatie gaat stilaan zijn negende levensjaar in, maar doet nog steeds uitsluitend een beroep op verbrandingsmotoren. Met de Iconic SP wil Mazda vooruitdenken en zien hoe een compacte sportwagen er in het geëlektrificeerde tijdperk kan uitzien.
Bekende setup
Die Iconic SP combineert een elektrisch platform met een hybride setup met wankelmotor. En als dat je bekend in de oren klinkt, is dat niet gek: daar experimenteren de Japanners op dit moment ook mee in de MX-30 R-EV.
De wankelmotor met twee rotoren in deze Iconic SP kan laag en centraal worden ingeplant, waardoor het lage zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling behouden kunnen blijven.
Tussen MX-5 en RX-7
Rest alleen de vraag waar deze Iconic SP visueel een opvolger van wil zijn. Met een lengte van 4,18 meter en een wielbasis van 2,59 meter is hij immers een flink stuk groter dan de huidige MX-5 – om over het vaste dak nog maar te zwijgen – maar als je er zoals ons trekken van de RX-7 en RX-8 in herkent, dan komt deze Iconic SP op zijn beurt weer enkele centimeters te kort. Maar knap is hij sowieso.