Na zeven jaar mogen de Tsjechen er zeker van zijn: de eerste generatie van de Skoda Kodiaq is een schot in de roos. De ruime SUV die er desgewenst met zeven zitplaatsen is, combineert de typische praktische Skoda-kwaliteiten met een robuust design en heel wat binnenruimte. Zijn opvolger staat in de coulissen klaar, en mag zich binnenkort eindelijk kenbaar maken. In afwachting daarvan lossen de Tsjechen al een brok informatie.
Extra centimeters
Zo wordt de tweede generatie Kodiaq nog een stukje groter, zowel aan de buitenkant als binnenin. De totale lengte neemt met 6 centimeter toe, tot 4,76 meter in totaal. De passagiers op de derde zetelrij krijgen ook iets meer hoofdruimte, terwijl het koffervolume voortaan 340 tot 845 liter bedraagt als zevenzitter en 910 liter als vijfzitter.
Cleane middenconsole
Visueel mag je dan weer een evolutie van het huidige design verwachten, met invloeden van de recente Fabia, Octavia en ook de elektrische Enyaq iV. Binnenin monteert Skoda een 10,25 duim groot digitaal instrumentenpaneel, dat wordt gecomplementeerd door een centraal infotainmentscherm van 12,9 duim en eventueel nog kan worden aangevuld door een head-updisplay. De bediening voor de versnellingsbak verhuist net als bij de Enyaq iV naar een positie achter het stuur. Daardoor krijgt de middenconsole een cleanere look, met onder meer plaats voor inductieladers voor smartphones.
Kodiaq iV
Een volledig elektrische Skoda Kodiaq staat er niet op de planning, maar de Tsjechische SUV krijgt voor het eerst wel een plug-inhybride, de Kodiaq iV. Die combineert de bekende 1.5 TSI van 150 pk met een elektromotor en produceert in totaal 204 pk. Dat vermogen gaat via een DSG-versnellingsbak met zes verzetten naar de voorwielen. Een batterij van 25,7 kWh moet een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer opleveren.
Milde hybride basisbenzine
Daarnaast bestaat het klassieke motoraanbod bij de start van deze tweede generatie Kodiaq uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De instapbenzinemotor is een milde hybride 1.5 TSI van 150 pk, het andere benzineblok is een 2.0 TSI van 204 pk. De 2.0 TDI-dieselmotoren zijn respectievelijk 150 pk en 193 pk sterk. Alle klassieke verbrandingsmotoren worden standaard gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met zeven verzetten.