Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Preview: sportieve Hyundai Ioniq 5 N in volle voorbereiding

Hyundai legt de laatste hand aan de Ioniq 5 N, die in juli zijn debuut beleeft. De sportieve EV is vierwielaangedreven, maar kan nog steeds een stevig potje driften.

Met elektrische auto’s valt er nog steeds heel wat rijplezier te beleven. Die boodschap lijkt Hyundai met deze teaserfoto’s de wereld in te willen sturen. Wat dit gecamoufleerde prototype dan precies is? De Ioniq 5 N, het eerste elektrische product van de sportieve N-afdeling van de Koreanen. Het debuut laat alleszins niet lang meer op zich wachten: in juli dit jaar wil de Ioniq 5 N zich in vol ornaat aan de wereld laten zien.

Hyundai Ioniq 5 N (2023) dynamic, front view

Nummer vijf

Daarmee slaagt Hyundai’s N-afdeling al bijzonder snel in haar bestaan de elektrische weg in. Het eerste product, de i30 N, dateert immers nog maar van 2017. Die hot hatch kreeg op onze markt doorheen de jaren het gezelschap van de i30 N Fastback, de i20 N en de Kona N. De haast symbolische nummer vijf in dit rijtje, de Ioniq 5 N, wordt dus het eerste elektrische model.

Hyundai Ioniq 5 N (2023) dynamic, rear view

N Drift Optimizer

Veel willen de Koreanen nog niet kwijt over die Ioniq 5 N, behalve dat ze de lat voor zichzelf hoog hebben gelegd. De EV wordt wel het eerste N-product met vierwielaandrijving. Een elektromotor op de vooras en een exemplaar op de achteras zullen dus voor een hyperefficiënt weggedrag moeten zorgen. Maar tegelijk is er ook plaats voor pret: de N Drift Optimizer past parameters zoals de stuurkracht, koppelverdeling en werking van het differentieel zo aan dat je er drifts mee moet kunnen neerzetten.

Hyundai Ioniq 5 N (2023) static, front view

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer