Dit jaar reed Volkswagen de ID.7 het toneel op, de elektrische berline die in het ID-gamma de tegenhanger moet vormen van de Passat. Het is dus een kwestie van tijd voor die ID.7 ook een sportieve afgeleide krijgt, een variant die in de ID-familie het ‘GTX’-achtervoegsel krijgt. Een kant-en-klare ID.7 GTX is er nog niet, maar met deze ID.X Performance blikt Volkswagen wel al eens vooruit. En het mocht zelfs nog wat meer zijn.
Spoorverbreders
Want de ID.X Performance die Volkswagen op het ID-treffen in het Zwitserse Locarno liet zien, is vooral een potent conceptmodel. Zo krijgt hij onder meer een splitter onder de voorbumper, zijschorten en een diffusor in lichtgewicht koolstofvezel. Ook de achtervleugel op de kofferklep is uit hetzelfde materiaal gemaakt. Daarnaast is de spoorbreedte met 8 centimeter verbreed en ligt het koetswerk van deze ID.X Performance 6 centimeter dichter tegen het asfalt dankzij een aangescherpte ophanging.
Volkswagen monteerde daarna aluminiumvelgen in 20 duim met centrale moer en omgordde ze met rubber dat 265 millimeter breed is. Omdat het oog ook wat wil, werden de achterlichtclusters verduisterd en krijg je binnenin kuipzetels uit koolstofvezel en enkele sportief rode accenten. Contrasteert netjes met het zwart dat aan de buitenkant voor de sportieve tint moet zorgen.
Tijdelijke vermogensboost
Onderhuids krijgt de elektromotor op de achteras het gezelschap van een nieuw exemplaar op de vooras. Op die manier beschikt de ID.X Performance over vierwielaandrijving en over een elektromotor die voor een korte, tijdelijke vermogensboost kan zorgen. Over het vermogen gesproken: Volkswagen spreekt over 411 kW (558 pk) maar treedt verder niet in detail.
De soep wordt natuurlijk niet zo heet gegeten als ze geserveerd wordt, dus als de toekomstige ID.7 GTX hier zelfs maar een paar elementen van overneemt, zijn wij al lang tevreden...