Dat heet dan ‘tegen de stroom in zwemmen’. Terwijl de hele wereld massaal voor de SUV kiest en ook Volvo daar een handje van weg heeft, halen de Zweden nog eens een bijna vergeten koetswerktype van onder het stof. Volgende maand beleeft de EM90 namelijk zijn wereldpremière, en dat wordt een monovolume. Voor Volvo is dat koetswerktype zowaar een primeur.
Met dank aan Zeekr
Eerder stuurde Volvo al een eerste plaagplaatje van de EM90 de wereld in. Toen leerden we vooral dat de EM90 een volledig elektrisch model ging worden, en dat het om een flink uit de kluiten gewassen monovolume zou gaan. Niet dat Volvo die monovolume van nul zou ontwikkelen: het Chinese merk Zeekr, dat ook voet aan de grond heeft in Zweden en dat net als Volvo deel uitmaakt van het Chinese Geely, heeft met de 009 immers al een gelijkaardig model in zijn assortiment.
Zweeds design
De nieuwe plaagplaatsje van deze Volvo EM90 lijken alvast te bevestigen dat de Zweden het design van de monovolume naar hun huisstijl aanpassen. Zo zie je vooraan de lichtblokken met hamer-van-Thormotief die je van eender welke andere Volvo kent, en lijkt het velgdesign sterk op dat van de nieuwe compacte elektrische SUV, de EX30. Achteraan neemt deze Volvo EM90 dan weer de lichtblokken met de typische verticale Volvo-signatuur over, al worden die in dit geval gekruist door een dubbele horizontale ledstrook die doorloopt naar een verlicht Volvo-opschrift. Net als bij... de Zeekr 009.