Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Prijs tweedehandswagens in dalende lijn (en ook de EV profiteert mee)

De tweedehandsmarkt is meer dan ooit dé plaats om je volgende auto te kopen, want auto’s zijn gevoelig goedkoper geworden tegenover een jaar geleden.

De tweedehands automarkt is in België nog steeds groter dan de nieuwe markt. Waardoor het natuurlijk interessant is om in de gaten te houden hoe die markt evolueert. Tenslotte: meer dan 600.000 tweedehandswagens wisselen jaarlijks van eigenaar. Hoe is de markt aan het evolueren? Bij Autoscout24 hebben we natuurlijk een handige inkijk!

Dalende lijn

Laten we meteen binnen vallen met het goede nieuws. Ben je op dit moment op zoek naar een tweedehandswagen? Dan is de gemiddelde prijs tegenover begin dit jaar met zo’n 7% gedaald. Daarmee wordt nogmaals onderstreept dat de prijzen van tweedehandswagens sinds vorig jaar in een (lichtjes) dalende lijn zitten. Was de gemiddelde prijs voor een tweedehandswagen in augustus 2023 nog 24.382 euro, dan is die prijs in augustus 2024 gezakt naar 22.323 euro.

UC price 08 BE page-0001

Hoewel dat niet per sé bewijst dat auto’s goedkoper worden (er kan ook gewoon meer aanbod van goedkopere modellen zijn), hebben we nog extra bewijs. Gaan we kijken naar de “tot 3 jaar oude auto’s” die via dealers worden verkocht, dan zien we ook daar een daling qua vraagprijs. Van gemiddeld 41.077 euro in augustus 2023 naar 38.974 in augustus 2024. Of je dus een recente tweedehandswagen of oudere auto op de kop tikt, de vraagprijs is afgenomen.

Een tweedehandswagen kopen?


Check Autoscout24!

Particulier VS garage

Hierboven hadden we het al even over recente auto’s die via een dealer verkocht werden. Gaan we kijken naar alle tweedehandswagens die verkocht worden door een dealer - ongeacht de leeftijd- , dan daalt de gemiddelde vraagprijs naar 25.928 euro. De gemiddelde vraagprijs van een tweedehandswagen die via een particulier wordt verkocht ligt gevoelig lager met 17.332 euro.

fiat 500c riva 4

Dat komt voor een groot deel omdat dealers vaak nieuwere auto’s verkopen (met een hoger prijskaartje) en dat ze verplicht zijn om minstens 1 jaar garantie te geven. Een privé-verkoper heeft die verplichting niet. Zeer vernieuwend is dat natuurlijk niet, want privé is een tweedehandsauto altijd al goedkoper geweest.

Diesel VS Elektrisch

De diesel mag dan wel persona non grata geworden zijn de voorbije jaren bij de inschrijvingen van nieuwe auto’s, op de tweedehandsmarkt vinden verstokte dieselrijders hun heil. In 2023 was nog steeds 32% van alle verhandelde tweedehandswagens in België een diesel.

mg zs ev 878

Toch is ook de gemiddelde vraagprijs voor een dieselauto gedaald. Van 20.390 euro in augustus 2023 naar 18.549 euro in augustus 2024. Die prijsdaling valt echter in het niets als je gaat kijken naar het EV-aanbod. Die is de voorbije maanden fors gestegen op Autoscout24 waarbij vooral goedkopere modellen de tweedehandsmarkt betreden. Werd er in 2023 nog gemiddeld 51.125 euro gevraagd voor een tweedehands-EV, dan is dat bedrag nu al gedaald richting de 40.507 euro! Je zou daardoor denken dat de elektrische auto gemiddeld gezien nog steeds het duurste model blijft op de tweedehandsmarkt… maar niet is minder waar.

Plug-in’s duurder dan EV’s

De motorisatie met de hoogste gemiddelde vraagprijs op de tweedehandsmarkt… is de plug-inhybride. Jep, dat las je goed. Zo bedroeg de gemiddelde tweedehandsprijs voor een hybride in augustus 2024 in België 42.082 euro. Als je weet dat in dat cijfer ook (vaak goedkopere) klassieke hybrides verwerkt zitten, dan ligt de vraagprijs voor plug-in hybrides hoogstwaarschijnlijk nog een stuk hoger.

Price per fuel type page-0001

Je zou het 5 jaar geleden niet verwacht hebben, maar elektrische auto’s zijn goedkoper geworden dan plug-in hybrides. Zowel op de nieuwe- als tweedehandsmarkt. Dat komt voor een groot deel omdat de markt overspoeld wordt met goedkopere (kleine) elektrische auto’s, maar er is geen opkomst van kleine, goedkopere plug-inhybrides. De plug-intechnologie blijkt voor automerken moeilijk betaalbaar te maken.

Wat is de prognose?

Gaan de autoprijzen op de tweedehandsmarkt de komende maanden nog verder dalen? Moeilijk in te schatten natuurlijk, al zien we eerder een stabilisatie na een wilde periode na Covid en de oorlog in Oekraïne. De grote “korting” is er dus af, al mag je niet het saloneffect vergeten.

Autoverkoop-belgie

Begin 2025 wordt er namelijk terug een klassiek autosalon gehouden, waardoor veel Belgen in de periode van januari tot maart overstag zullen gaan en een auto zullen kopen. Dat effect heeft ook zijn weerslag op de tweedehandsmarkt, in de goede zin van het woord. Want dealers doen in die periode vaak een extra efforeke om klanten over de streep te trekken. Daar tegenover staat dat je tot eind 2024 kan profiteren van de Vlaamse EV-premie. Waardoor de elektrische tweedehandswagen momenteel uitermate interessant is!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer