De nieuwe BMW 7-serie bevindt zich in de laatste fase van zijn ontwikkeling. In september wil BMW hem in Frankfurt op het Autosalon zijn publieksdoop geven. In Miramas, het Zuid-Franse testcircuit van BMW, mochten we al even de 7-serie uitproberen, nog in camouflagetenue weliswaar.
Het uiterlijk blijft nog verborgen, maar BMW is fier om nu al te tonen hoe dynamisch de nieuwe 7 wel is. Hoe vlot hij dankzij zijn meesturende achterwielen de bocht rond gaat, en hoe de actieve stabilisatorstangen de carrosserie vlak houden. BMW zal naast vierwielsturing ook vierwielaandrijving aanbieden. ‘We hebben de omvang van de 7-serie verborgen willen houden’, zegt testchef Peter Langen. Dat de nieuwe toplimousine van BMW in het proces 130 kilogram lichter werd, helpt vanzelfsprekend ook. Met dank aan een zware carbonkuur.
340.000 stuks
Van de huidige generatie 7-serie wist BMW goed 340.000 exemplaren te verkopen sinds zijn start in 2008. De helft van de productie is nu voor China. Daar is de 7-serie het statussymbool geworden voor de Chinese yuppies. Gemiddeld zijn ze 38 jaar. In Duitsland is dat 60 jaar.
De nieuwe klanten verwachten hi-tech aan boord, zoals bediening via aanraakschermen. Maar nu BMW zoveel moeite gedaan heeft om iedereen te laten wennen aan zijn iDrive, blijft ook die behouden. En er is nog de spraaksturing. En nog iets…
Bewegingssturing
Je kan dit als optie selecteren, maar bewegingssturing is eveneens een mogelijkheid. Er zijn vier handsignalen, die je voor de middenconsole kan doen. Een camera herkent de beweging. De wijsvinger naar rechts bewegen resulteert in luidere muziek. Links gebeurt het omgekeerde. Een telefoontje neem je aan door met je vinger in de lucht te tikken. Een swipe betekent later terugbellen. Twee vingers in de lucht is een functie die je zelf nog mag invullen.
Compromisknop
Standaard krijgt de 7-serie een luchtvering mee, zowel voor- als achteraan. In de Comfort+ modus geeft dat een zachte rit over slecht wegdek. Sport is harder, maar ook weer niet té hard. Bij Adaptive probeert de BMW zelf het beste compromis te zoeken, op basis van stuurhoek en gaspedaalstand, en op basis van de kaartdata van het gps-systeem.
Parkeert autonoom
BMW heeft enkele rijhulpen verfijnd. Zo werkt de rechtuitassistent nu tot 210 km/u, en blijft hij ook rechtdoor rijden wanneer de witte lijnen zijn weggevallen. In dat geval gaat de 7-serie zich met een camera oriënteren op de voorganger. De rijvakassistent verhindert dan weer dat de auto over een volle witte lijn gaat en kan stuurcorrecties aanbrengen.
Voor wie een smalle garage heeft, de 7-serie parkeert zichzelf. De bestuurder stapt uit, drukt op een knop op de afstandsbediening en de BMW rolt zelfstandig in de parkeergarage. Ooit was het nog een trucje in een Bondfilm (Tomorrow Never Dies), nu kan het echt dus.