BMW, ja dan denk je nog automatisch aan heerlijke zescilinders, in lijn nog wel. Of zelfs aan 8, 10- en zelfs 12-cilinders. Maar nu dus niet. Deze 1-serie moet het met een driepittertje op benzine rooien.
Wel gaat het om een high-tech motor. Ook deze is uitgerust met de Valvetronic-kleppentechnologie. Die biedt een variabele sturing van zowel nokken als kleppen. Er is directe benzine-inspuiting en de TwinPower turbotechnologie met twee uitlaatgasstromen. In de 35i kan BMW zo vermogens van meer dan 300 pk tevoorschijn toveren, terwijl het verbruik verbazend laag blijft.
De nieuwe motor krijgt dus ook al deze techniek, en beschikt bovendien over veel onderling uitwisselbare onderdelen. Of het nu om 3-, 4- of meer cilinders gaat, het kan allemaal verwisseld worden. Zelfs tussen benzine en diesel bedragen de gelijkenissen 60 procent. De 1.5 liter driecilinder vervolmaakt overigens BMW’s filosofie van een halve liter slagruimte per cilinder, het thermodynamisch optimum, volgens het merk. Dus een 2.0 is een viercilinder, een 3.0 is een zescilinder, en een 1.5 dus een driecilinder.
Per cilinder kan BMW 42 tot 75 pk ontwikkelen, en tussen 60 en 80 Nm koppel. Bij de diesel is dat 27 tot 61 pk en 75 tot 110 Nm. In deze driecilinder kan alles tussen 126 pk en 225 pk. BMW hield het in dit prototype op 177 pk. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat.
Eind 2013
De driecilinder maakt voor het eerst kennis met grote publiek in Parijs, in de Active Sports Tourer. Hij maakt er deel uit van een hybride combinatie, die in totaal goed moet zijn voor 200 pk. Maar de eerste keer dat we hem echt in productie zouden moeten zien, zal in de i8 zijn. Dan is de combinatie 1.5 samen met twee elektrische motoren. We zullen hem ook als louter verbrandingsmotor kunnen kopen vanaf 2014, maar in welke modellen wil BMW nog niet prijsgeven. De Mini is alvast een grote kanshebber, net als de Active Sports Tourer in productieversie.
Emotie
In dit prototype van de 1-serie toont de 1.5 zich vlot, al moet hij een beperkt turbogat overwinnen. Daarna pikt hij vlot aan. Tot 3.000 opm klinkt hij zoals elke driecilinder: als een naaimachine. Daarna komt er flink wat karakter bovenop, en hij draait mooi door tot 6.500 opm. Hij klinkt zo emotioneel als je van een BMW in toeren verwacht.
In de 1-serie komt hij sportief voor de dag. Door de compacte bouw heeft BMW de motor verder achterin kunnen plaatsen, wat een leukere wegligging geeft. Maar goed, de belangrijkste vraag: hoeveel verbruikt hij minder. BMW legt ter vergelijking een 118i voor met 2.0 benzine en manuele zesbak. Die doet gemiddeld 5,8 l/100 km. Met een cilinder minder moet het volgens BMW met minder dan 5 l/100 km kunnen. De 1.5 belooft overigens niet het eindpunt te zijn. Zo kijkt het merk ook al naar een 1.2 versie.