BMW benadrukt twee werkpunten in de nieuwe M3/M4: het gedaalde gewicht en de nieuwe motor.
BMW stelde zich tot doel om niet alleen terug te grijpen naar een zescilinder, maar ook diens gewicht opnieuw te benaderen. Minder dan 1,5 ton dus. Gelukkig beschikt BMW sinds de i-modellen over een eigen composietfabriek, waardoor lichtgewicht onderdelen geen probleem vormen.
Veel carbon
De koffer, het dak, ja zelfs de cardanas zijn uit carbon ontwikkeld. Alleen al door die nieuwe cardan wint BMW vijf kilogram, en is de aandrijfstang ook merkelijk stijver. Daarnaast grijpt BMW terug op een nieuwe motor. Geen V8 meer, maar een 3.0 zes-in-lijn met TwinPower turbo. Hij moet tussen 8 en 9 liter verbruiken, wat 25 procent minder is dan de V8.
Veel toeren
Dit is een motor waar 150 technici drie jaar lang aan gewerkt hebben. Hoge toeren en veel power waren een must. De 3.0 haalt meer dan 7.000 opm. BMW blijft de V8 van de Mercedes C63 AMG en de nauwelijks minder krachtige Audi RS 4 in het vizier houden, al heeft hij ‘slechts’ 430 pk te bieden tegenover 457 pk in de Mercedes. Maar BMW belooft meer dan 500 Nm koppel tussen 2.000 en 5.000 opm, die via een manuele zesbak of zeventraps dubbelekoppelingsbak de achterwielen bereikt. In elk geval is hij krachtiger dan de vorige V8 M3, dus de acceleraties zullen er nog op vooruitgaan.
DTM-piloot
We mogen alleen in de passagiersstoel mee, maar de man achter het stuur is Martin Tomczyk, DTM-fabriekspiloot voor BMW. Het gaat zo hard dat de auto de plooien in ons gezicht rechttrekt bij het optrekken. Of hij rechtuit harder gaat dan de Audi of de Mercedes, valt nog te bezien. BMW lost nog geen cijfers. Maar de bedoeling is dat hij een eventuele achterstand op het rechte stuk in het bochtenwerk weer goedmaakt. Daarvoor kreeg hij de achteras van de M5, inclusief een sperdifferentieel. In de slalom houdt Tomczyk moeiteloos het spoor, terwijl wij vooral moeite hebben om het ontbijt binnen te houden.
Luide sound
Dit zijn prototypes waar BMW nog werk aan heeft. Zo is de dubbele uitlaat langs elke kant nog in ontwikkeling. Met kleppen wil BMW hem een verschillende soundtrack geven. De grote powerdome op de motorkap is niet zomaar sier, daaronder huist de grote intercooler van de turbo. Wanneer hij verschijnt is nog niet bekend, maar we mogen alvast beginnen sparen om minstens 70.000 euro op te hoesten.