We moeten nog enkele maanden geduld oefenen vooraleer we hem echt te zien krijgen. Het debuut van de A 45 AMG is gepland voor Genève, in maart. Pas in de zomer van volgend jaar gaat hij in de verkoop. Wel mochten wij al eens van nabij kennis maken. Tobias Moers, hoofdontwikkelaar bij AMG en stuurkunstenaar, neemt ons mee voor een snel rondje.
Motor
Een echt AMG-product begint bij de motor. Maar door het gebrek aan ruimte moet AMG zich tevreden stellen met een 2.0 viercilinder benzine. Met turbo weliswaar. Qua vermogen moet hij kunnen concurreren met de BMW 1M Coupé (3.0 zescilinder met 340 pk) en de Audi RS 3 (2.5 vijfcilinder met 340 pk). Mercedes mikt dus veiligheidshalve op goed 350 pk. Wat het vermogen per liter op cilinderinhoud op 175 pk brengt. Daarmee doet de A 45 AMG beter dan de Porsche 911 GT2. Bij AMG maakt men ook duidelijk dat om deze prestaties te bereiken, men niet zomaar wat kon morrelen aan een standaard 2.0 motor. Zowat alles, tot het motorblok toe, is door AMG zelf vervaardigd.
Vierwielaandrijving
Natuurlijk, wanneer er 350 pk naar het asfalt moet, is vierwielaandrijving noodzakelijk. Hier spreken we over een lamellenkoppeling die in normale omstandigheden het vermogen voor iets meer dan de helft aan de voorwielen toebedeeld. Wanneer het ESP wordt uitgeschakeld, komt er in tegendeel meer vermogen naar de achteras. De elektronica van de zeventraps dubbelekoppelingsbak komt uit de SLS. Wat de A 45 AMG dezelfde bliksemsnelle schakelmanoeuvres bezorgt, volgens Moers een hoofdzaak voor de geloofwaardigheid van een sportwagen.
Kwispelstaart
Hij kan comfort doen ook, maar daarvoor kies je natuurlijk niet voor een A 45 AMG. Ondanks een leeggewicht van zo'n 1.500 kilogram gaat de snelle A gezwind de hoek om. Hij voelt daarbij wat aan als een achterwielaandrijver. 'Het was voor ons belangrijk dat de bestuurder het gevoel heeft dat hij de A 45 ook met het gaspedaal door de bocht kan sturen', legt Moers uit, terwijl hij geholpen door automatische tussengasstoten de auto in de bochten van de Hockenheimring zet.
De ontwikkeling van de auto loopt nog volop, dus een eindoordeel moet nog even wachten. Toch is de eerste indruk al veelbelovend. 'Het is vooral belangrijk dat onze bestaande klanten hem aanvaarden. Ook de klant van een SL63 AMG moet in de A 45 een volwaardige AMG zien.'