We mochten de Macan voor het eerst onder handen nemen op een afgesloten testparcours in Duitsland. We gaven de baby-Cayenne de sporen, zowel op asfaltwegen als op onverhard.
Scherp
De Porsche Macan oogt in het echt een stuk scherper dan de Cayenne, die aan een opfrisbeurt toe is. Zijn proporties zijn heerlijk, met een vlak opbouwende voorkant en een dynamische achterkant. Opzij doet hij een beetje aan de Infiniti SUV's denken. Vooral achteraan krijgt hij een eigen identiteit, dankzij de smalle, driedimensionaal gevormde lichtblokken. Vooraan kan je onmogelijk naast de enorme luchtopeningen kijken. Qua wielen is er keuze tot 21 duim.
Hoewel de daklijn anders doet vermoeden, beschik je achteraan toch over voldoende hoofdruimte. Vooraan vind je stevige stoelen, en alle luxe en multimedia zonder de typische Porschedetails te vergeten als het slot links van het stuur. Technisch mag dit wel een Audi Q5 zijn, hij moet wel rijden als een Porsche. Zie daar de uitdaging voor het ingenieursleger uit Zuffenhausen. Die kozen voor een eigen stuurinrichting, andere afstellingen voor veren en dempers en stabilisatoren. Ook de remmen zijn specifiek, net als de velgen, met een bredere maat achteraan dan vooraan.
Luchtvering
Optioneel kan je een luchtvering bestellen, waarmee je niet alleen de rijeigenschappen kan instellen, maar ook de bodemvrijheid tot 4 cm kan verhogen. Ideaal voor een stukje offroad. Met zijn assistentiesystemen als de afdaalhulp baant hij zich moeiteloos een weg door het gravelparcours. Daarbij valt vooral op hoe comfortabel hij blijft voor de inzittenden, zelfs met de carrosserie in de hoogste stand. Er blijft nog een klein beetje veerweg over, waardoor zelfs in de hoogste stand de passagiers niet door elkaar worden geschud.
We reden de Porsche Macan S Diesel over het offroadparcours. De 3.0 V6 combineert flinke prestaties met een gering verbruik. Hij haalt 100 in 6,3 seconden, is 230 km/u snel en wordt met een gemiddeld verbruik van goed 6 l/100 km aangekondigd. Hij is reeds Euro6-klaar, maar het geluid is niet meteen in overeenstemming met wat we ons van een Porsche voorstellen.
Dat laatste doen de beide zescilinder benzinemotoren beter. Ze klinken geweldig. De kleine 3.0 V6 Macan S haalt 254 km/u en doet de sprint in 5,4 seconden. De Turbo met zijn 3.6 motor heeft 400 pk, is al na 4,6 seconden 100 km/u gepasseerd en hij haalt 266 km/u.
Hoewel hij minstens 1,9 ton weegt, valt er ook op asfalt flink wat rijplezier te beleven met de Macan. Met wat techniek zet je hem zelfs mooi dwars in de bocht. Porsche moest het vierwielaandrijvingssysteem aanpassen. Geen Torsen-differentieel, maar een elektronisch geregelde lamellenkoppeling. Zo kan de Porsche meer vermogen naar de achteras brengen dan de 40/60-verdeling die Audi toepast. Bij de Macan kan tot 100 procent naar achter gaan. Dit is de standaardverdeling, maar het vermogen kan desgewenst ook helemaal naar voor worden gebracht.
De Porsche-feeling is duidelijk aanwezig, maar dat mag ook wel voor prijzen die schommelen tussen 58.000 euro en 80.000 euro. Het is goed mogelijk dat later nog een viercilinderversie volgt, maar daarover wil Porsche momenteel niets kwijt.