Na de DéZir coupé, de Captur SUV en de R-Space mpv, is deze Frendzy de vierde conceptwagen van de hand van Nederlander Laurens van den Acker. Hij volgde Patrick Le Quément op als hoofd van Renault Design. Het minste wat we van hem kunnen zeggen, is dat hij vol inspiratie zit om Renault op termijn een nieuw gezicht te geven.
Luchtvaart als inspiratiebron
In de perstekst lezen we dat het de bedoeling was om de klassieke lijnen van een bestelwagen te laten voor wat ze zijn. Er moest meer emotie en extra dynamisme komen. Daarom ging men bij grote luchtcargo’s zoals de Airbus Beluga en de 'Antonov 224 te rade. Dat zijn niet meteen de mooiste exemplaren maar ze gaven wel de aanzet voor een vernieuwend en (in het geval van deze automotive toepassing) geslaagd design.
Asymetrisch
Langs de buitenkant valt meteen op dat het design asymmetrisch oogt. Zo zien we rechts achteraan een schuifdeur terwijl in de linkerflank twee deuren zitten die naar elkaar toe opengaan, zoals bij de Opel Meriva. Zo wil men de ruime inzetbaarheid van de wagen (familiaal en professioneel) benadrukken. In professionele outfit wordt de wagen binnenin groen verlicht en de achteruitkijkspiegels worden verticaal gemonteerd. In familie modus zien we oranje tinten en spiegels die horizontaal verdraaien. Via discrete lichtelementen in het koetswerk maakt men de buitenwereld duidelijk of men werkt of met de familie op stap is. Aan de rechterkant valt deze polyvalentie nog meer op. Hier heeft men een zijruit vervangen door een scherm waarop men desgewenst het logo van de firma kan projecteren. Langs de binnenkant vinden we op diezelfde plek een scherm waarop kinderen hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Leuk.
Mobiel kantoor
Zoals het gros van de conceptwagens vandaag beschikt ook de Frendzy over een tablet met aanraakscherm om bepaalde functie van de wagen te bedienen. Het is ook toegankelijk voor het infotainment van de passagiers. Renault kiest hier wel voor BlackBerry in plaats van Apple.
Elektrisch geluid
Deze Frendzy concept is een elektrische wagen die gebruik maakt van de elektrische aandrijflijn van de Kangoo Z.E. Het is ook interessant te weten dat deze concept verder gaat op het pad van de DéZir. De wagen moet dus een eigen klank krijgen. Zo moet een voetganger niet alleen weten dat er een wagen nadert. Hij moet ook horen of het om een personenwagen dan wel om een bestelwagen gaat. De Frendzy produceert dus in familiemodus een ander geluid dan in professionele modus.
We zijn benieuwd om het verschil te horen in Frankfurt.