Franse merken Peugeot en Citroën delen de fundamenten van een busje met Opel. Het resultaat zijn de Expert, Jumpy en Vivaro, geen nobele onbekenden bij de lokale loodgieter of elektricien. Die busjes krijgen nu een volledig elektrisch derivaat. Voor de milieubewuste onderneming.
E’tje
Bestellen bij Peugeot-, Citroën- of Opeldealer doe je het busje respectievelijk als e-Expert, Ë-Jumpy en Vivaro-e. Hoewel de namen verschillen, doet de basis dat niet. Want ongeacht waar het “e”-tje staat in de naam, krijg je als klant de keuze uit twee batterijversies.
Zo is er bij alle merken een variant met een accu van 50 kWh en eentje met een batterij van 75 kWh. De elektromotor, die is steeds 136 pk en 260 Nm koppel sterk. De set-up moet er in theorie voor zorgen dat je zo’n 230 (50 kWh) tot 330 (75 kWh) kilometer ver geraakt.
Geen verschil
Afhankelijk van welke uitvoering en lengte je kiest kan je tot 1.275 kilogram kwijt achterin én 1 ton trekken. Waardoor deze elektrische versies niet echt inboeten op hun dieselbroeders.
Omdat het trio wordt gebouwd op PSA’s platform voor elektrische auto’s, zit de accu ook mooi verpakt onder het chassis. Waardoor je geen laadruimte verliest achterin. Dit najaar komen elektrische busjes op de markt.