Twee antwoorden, om helemaal correct te zijn, want deze Quintessenza RS is niet de eerste Porsche die de Nederlanders onder stroom zetten. Hun standaard Quintessenza zag namelijk al zo’n vier jaar geleden het levenslicht als een 911 van de eerste generatie met een doortastende harttransplantatie achter de rug. Zo lag er achterin de sportwagen niet langer een iconische boxermotor maar wel een elektromotor met zo’n 220 pk. “Dat kan beter,” moeten de ontwikkelaars in Helmond gedacht hebben.
Tien jaar jonger
Nu komt Voitures Extravert namelijk met de overtreffende trap van zijn Quintessenza, en die volgt de naamgeving die ze bij Porsche ook hanteren. Zo gaat de sterkere versie als Quintessenza RS door het leven en wordt hij voorzien van een uiterlijk in de stijl van de Carrera RS van weleer. Vergis je echter niet: de Nederlanders hebben geen orginele Porsche Carrera RS gekannibaliseerd om tot deze creatie te komen. In de plaats daarvan schuilt onder dit plaatwerk het frame van een Porsche 911 van de jongere 930-generatie uit de jaren ’80, ook wel gekend als het G-model.
Inclusief ‘ducktail’
Die wordt net als bij zijn reguliere Quintessenza-broertje volledig gestript en voorzien van een roestwerende zinklaag, waarna de auto aangekleed wordt met een nieuwe carrosserie die meer in de richting van de eerste 911-generatie gaat. De RS krijgt daarnaast nog een ducktail-spoiler en meer aerodynamische bumpers mee zoals de originele Porsche die ook had, en eens gelakt krijgt hij dezelfde striping op de flanken die je anders met een Carrera RS uit de jaren ’70 zou associëren.
RS-prijzen
De belangrijkste wijzigingen liggen echter onderhuids, want zoals het een auto met ‘RS’-opschrift betaamt wordt ook deze Quintessenza krachtiger dan zijn soortgenoten. Zo hoest de elektromotor nu 308 pk en 700 Nm koppel op, krijgt de auto elektromagnetische sportdempers mee en wordt het remsysteem verbeterd. Verder biedt de elektro-911 een accupakket van in totaal 59 kWh, volgens de makers verspreid over de voor- en achterzijde om een nog betere balans dan het origineel te garanderen. Je moet er wel weer iets voor over hebben: een standaard-Quintessenza kostte je al zo’n 300.000 euro maar voor de RS moet je 399.990 euro neertellen.