Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Range Rover Evoque & Land Rover Discovery Sport P300 E: Mee aan de stekker

309 pk en slechts 32 gram CO2-uitstoot per kilometer? Dat moet een plug-in hybride zijn. Land Rover breidt zijn stekker-gamma uit met deze Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport P300 E.

Eerst het goede nieuws: in de nieuwe regeling voor de aftrek van de autokosten zitten deze nieuwe plug-in hybrides gebeiteld. De CO2-uitstoot blijft onder 50 gram volgens de WLTP-meting, en met een batterijcapaciteit van 15 kWh halen ze vlot de norm van 0,5 kW/100 kg autogewicht om voor 100 procent aftrekbaar te blijven. Ze zullen dus met de grootste glimlach in de fleet worden verwelkomd, ook al betaal je voor de Range Rover Evoque P300 E 52.100 euro en voor de Land Rover Discovery Sport P300 E 50.650 euro.

LR DS 20MY PHEV 220420 01

Klein maar dapper

In ruil voor die stevige prijs krijg je wel flink wat technologie. Onder de motorkap vinden we een 1,5-liter driecilinder benzine. Slechts een driecilinder zou je denken, maar wacht even. Hij is afgeleid van de 2-liter viercilinder van Jaguar Land Rover. De aluminium driecilinder is licht en is volgens Land Rover beter om de turbines van de turbo op dreef te houden. Belangrijk, want dankzij de turbo legt het driecilindertje een indrukwekkend vermogen van 200 pk voor. Dat vermogen gaat naar de voorwielen.

RR EVQ 20MY PHEV 220420 17

Achteraan elektrisch

Op de achteras komt daar 109 pk van een elektrische motor bij. Die beschikt over een 15 kWh batterijpack dat in de wielbasis verwerkt zit. Wanneer beide motoren samenwerken, beschik je over vierwielaandrijving. Maar hij kan ook alleen elektrisch rijden, en dan zou je tot 66 kilometer ver moeten komen. De Evoque heeft een WLTP-uitstoot vanaf 32 g/km en de Discovery vanaf 36 g/km. Afhankelijk van de gekozen opties en bandenmaat komt zo de grens van 50 g/km wel dichtbij.

RR EVQ 20MY PHEV 220420 13

Laden

De Evoque P300 E haalt 100 km/u in 6,4 seconden, de Discovery Sport P300 E heeft 6,6 seconden nodig. Elektrisch halen ze een top van 135 km/u. Aan de snellader zijn de batterijen in een half uurtje voor 80 procent volgeladen. Thuis aan de gewone stekker heeft hij net geen 7 uur nodig voor een volledige laadbeurt. Wanneer je navigeert via de gps, zal hij die gegevens gebruiken om optimaal met de batterij om te springen. Je kan de P300 E nu al bestellen via de website van Land Rover.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer