Eerst het goede nieuws: in de nieuwe regeling voor de aftrek van de autokosten zitten deze nieuwe plug-in hybrides gebeiteld. De CO2-uitstoot blijft onder 50 gram volgens de WLTP-meting, en met een batterijcapaciteit van 15 kWh halen ze vlot de norm van 0,5 kW/100 kg autogewicht om voor 100 procent aftrekbaar te blijven. Ze zullen dus met de grootste glimlach in de fleet worden verwelkomd, ook al betaal je voor de Range Rover Evoque P300 E 52.100 euro en voor de Land Rover Discovery Sport P300 E 50.650 euro.
Klein maar dapper
In ruil voor die stevige prijs krijg je wel flink wat technologie. Onder de motorkap vinden we een 1,5-liter driecilinder benzine. Slechts een driecilinder zou je denken, maar wacht even. Hij is afgeleid van de 2-liter viercilinder van Jaguar Land Rover. De aluminium driecilinder is licht en is volgens Land Rover beter om de turbines van de turbo op dreef te houden. Belangrijk, want dankzij de turbo legt het driecilindertje een indrukwekkend vermogen van 200 pk voor. Dat vermogen gaat naar de voorwielen.
Achteraan elektrisch
Op de achteras komt daar 109 pk van een elektrische motor bij. Die beschikt over een 15 kWh batterijpack dat in de wielbasis verwerkt zit. Wanneer beide motoren samenwerken, beschik je over vierwielaandrijving. Maar hij kan ook alleen elektrisch rijden, en dan zou je tot 66 kilometer ver moeten komen. De Evoque heeft een WLTP-uitstoot vanaf 32 g/km en de Discovery vanaf 36 g/km. Afhankelijk van de gekozen opties en bandenmaat komt zo de grens van 50 g/km wel dichtbij.
Laden
De Evoque P300 E haalt 100 km/u in 6,4 seconden, de Discovery Sport P300 E heeft 6,6 seconden nodig. Elektrisch halen ze een top van 135 km/u. Aan de snellader zijn de batterijen in een half uurtje voor 80 procent volgeladen. Thuis aan de gewone stekker heeft hij net geen 7 uur nodig voor een volledige laadbeurt. Wanneer je navigeert via de gps, zal hij die gegevens gebruiken om optimaal met de batterij om te springen. Je kan de P300 E nu al bestellen via de website van Land Rover.