Met de Range Rover Velar reed Land Rover in 2017 het gat dicht tussen de compacte Evoque en de grote Range Rover Sport. Het Land Rover-broertje van de Jaguar F-Pace hield er een gelikte stijl op na, die de Britten nu een opfrisbeurt geven. Aan de buitenkant blijven de wijzigingen beperkt tot nieuwe pixel-ledkoplampen met een andere lichtsignatuur, een frisser radiatorrooster en een achterkant die met zijn nieuwe lichtblokken en donkere stroken de banden met de grotere Range Rover Sport wat strakker aanhaalt.
Minimalistisch
Binnenin mag het wat meer zijn: daar mag de Velar nu uitpakken met een meer minimalistisch dashboard, dat het aantal knoppen vermindert en in plaats daarvan het Pivi Pro-infotainmentsysteem met touchscreen van 11,4 duim centraal stelt. Dat bedient naast infotainment ook nog het Terrain Response-systeem, de zetelfuncties en klimaatregeling. Er zijn vier nieuwe lederkleuren, maar wie voor een wolmix in plaats van leder kiest, kan eveneens kiezen voor nieuwe designs.
Meer rijbereik
Onder de motorkap is de grootste wijziging voorbehouden voor de plug-inhybride P400e. Die pakt nog steeds uit met een systeemvermogen van 404 pk, dankzij een 2.0-viercilinder turbobenzine van 300 pk en een elektromotor van 105 kW (143 pk). De batterijcapaciteit wordt wel 12 procent groter en bedraagt nu 19,2 kWh. Daardoor moet het elektrische WLTP-rijbereik stijgen van 53 naar 64 kilometer. Het gemiddelde WLTP-verbruik bedraagt 1,6 l/100 km, de CO2-uitstoot 38 g/km.
Benzine en diesel
De rest van het gamma bestaat aan benzinekant uit de P250, met 2.0-viercilinder van 250 pk, en de P400, met milde hybride 3.0-zescilinder van 400 pk. Het dieselgamma is er ook nog steeds, met aan de ene kant de D200 (milde hybride 2.0-viercilinder, 204 pk) en aan de andere kant de D300 (milde hybride 3.0-zescilinder, 300 pk). Bestellen kun je de vernieuwde Range Rover Velar vanaf nu, met een startprijs van 69.160 euro.