Op Duitslands beroemdste circuit reed testpiloot Lars Kern een recordtijd voor SUV’s van 7’38”925. Dat hij dat niet zomaar met een basis-Cayenne deed, daar maakte Porsche geen geheim van. Het blijkt nu de Cayenne Turbo GT te zijn. Die neemt de Turbo als vertrekpunt, maar doet het vermogen van diens 4.0 V8 met 90 pk en 80 Nm stijgen. Het resultaat? 640 pk en maar liefst 850 Nm.
Aangepast chassis
De Turbo GT knalt daardoor naar 100 km/u in amper 3,3 seconden en raast door tot een topsnelheid van 300 km/u. Om die prestaties zonder problemen neer te zetten, gaf Porsche deze Cayenne Coupé de nodige aanpassingen aan het chassis. De adaptieve ophanging ligt bijvoorbeeld 17 millimeter lager en werd aangepast, de luchtvering werd iets stijver afgesteld. De meesturende achterwielen en de actieve antirolstangen kregen eveneens een scherpere afstelling. Vooraan werden bredere velgen gemonteerd en neemt de negatieve wielvlucht iets toe. 22-duimsvelgen, keramische remschijven en specifiek Pirelli P Zero Corsa-rubber zijn eveneens standaard.
Dikker aangekleed
Veel moeite hoef je niet te doen om deze Cayenne Turbo GT te herkennen. Optioneel is er een nieuwe koetswerkkleur, Arctic Grey, maar de voorbumper werd bijvoorbeeld hertekend en krijgt grotere luchtinlaten. Het dak, de dakspoiler en de diffusor achteraan gebruiken koolstofvezel, terwijl de Turbo GT een specifieke uitlaatlijn krijgt die deels uit titanium bestaat. In het interieur duikt op de hoofdsteunen het opschrift ‘Turbo GT’ op, en is deze ultrasportieve variant de eerste Cayenne die het geüpdatete PCM-infotainmentsysteem mag gebruiken.
De Porsche Cayenne Turbo GT kan vanaf nu worden besteld. Hij krijgt een prijskaartje mee van 201.329,48 euro.