Als je ouder dan 40 bent, dan ken je zonder twijfel nog de originele Renault 5 en Renault 4. Die eerste werd vorig jaar al heruitgevonden als elektrische stadswagen, de R4 mag reïncarneren als compacte crossover dus tussen 5 E-Tech en Mégane E-Tech komt te staan in de line-up.
Lippenstift
Net zoals de R5 E-Tech is de R4 een ongegeneerde knipoog naar het originele model uit de jaren 60. Met een expressieve snuit (die deze keer uit hippe led-lichten bestaat), een drukke flank met stootlijsten en een achterkant met opstaande lichten en opvallend diep uitgesneden kofferklep.
Die lage kofferklep zorgt er natuurlijk voor dat spullen inladen een eitje wordt. Turen we even door de ramen naar binnen (of via het optionele stoffen klapdakje), dan zien we dat het interieur opvallend modern oogt. Met twee digitale schermen, een modern stuur en een lippenstiftversnellingspook (geen mop). Ook de stokbroodhouder kun je installeren vooraan.
Iets
Onderhuids deelt deze 4 E-Tech zijn technische fundamenten met broeder 5 E-Tech, al verdwijnt de instapmotorisatie voor deze lichtjes grotere auto. Zo komt de 4 E-Tech met een 120 pk sterke elektromotor op de vooras en een accu van 40 kWh of met een 150 pk sterke elektromotor en een batterij van 52 kWh.
De instapversie schopt het tot 300 km range, terwijl de versie met grote accu maximaal 400 km aan range weet te bieden. Opladen gaat dan weer respectievelijk aan 80 kW dan wel 100 kW DC. Vanaf volgend jaar maart gaat de 4 E-Tech in productie in het Franse Douai.