Was je tot voor kort op zoek naar een kleine elektrische auto, dan was je keuze eerder beperkt. Want na het vertrek van de VW UP! en zijn derivaten had je in grote lijnen nog de pensioengerechtigde Renault Zoe, de relatief dure Fiat 500e en de - misschien wat té kleine - Dacia Spring. Renault komt de boel nu op stelten zetten met de 5 E-Tech.
Right on time
Die Renault 5 E-Tech komt geen seconde te laat. Want landgenoot Citroën was met de ë-C3 van plan om het gros van de klanten naar zich toe te trekken. Deze 5 E-Tech wil echter voor - ongeveer - hetzelfde geld een meer zwierig alternatief bieden.
Je hebt het natuurlijk al door, deze nieuwe elektroknaap ging voor zijn design de mosterd halen bij de originele Renault 5 vanuit de jaren ‘70. Rouwig kunnen we daar niet om zijn, want de designers hebben perfect het pad der retrofuturisme bewandeld. De overhangen zijn kort, het uiterlijk plezierig en de luchtsleuf bovenop is voortaan een indicator voor het laadvolume van de accu. Je kan er prat op gaan dat deze 5 E-Tech glimlachen gaat toveren in het straatbeeld!
Reno!
En terwijl omstanders een gelukzalig gevoel krijgen, nestel jij je lekker in de comfortabele fauteuils in het interieur. Ook hier gaat Renault de retro-toer op met stoffen en denim accenten. Hoewel amper 3,92 meter lang, zou er genoeg plaats moeten zijn om vier passagiers in alle comfort te vervoeren. De koffer is met zijn 326 liter op het niveau van een Volkswagen Polo.
Vooraan introduceert Renault dan weer het stukje “futurisme”. Met dank aan twee schermen die maximaal 10-duim groot zijn. Dat draait op Google’s Android Automotive en pakt uit met “Reno”, je persoonlijke assistent. Zo kan je bijvoorbeeld, vlak voor je uitstapt, vragen om de auto op te laden tot 80% tegen morgen 8 uur ‘s ochtends. De kabel zal je nog zelf moeten insteken… maar de auto doet de rest!
Puike batterij
Over die laadkabel gesproken, wat zit er onder het knappe koetswerk van deze 5 E-Tech? Wel, om te beginnen een gloednieuw onderstel dat “AmpR Small platform” heet. Dat fundament laat een batterij toe van 40 kWh dan wel 52 kWh, de vooras krijgt een elektromotor van 95, 120 dan wel 150 pk. Op termijn komt er ook nog een performanter derivaat van Alpine. Een range van 300 tot 400 km moet mogelijk zijn met de 5 E-Tech.
Opladen kan dit kleintje aan 11 kW AC en 90 of 110 kW DC. Daarnaast heeft het kleintje ook 11 kW V2L-mogelijkheden, waardoor je vlot 3 airfryers aan deze 5 kan hangen! Interessant voor de lokale trekhaakfan: deze 5 E-Tech mag maximaal 500 kg trekken.