Renault is terug in de groove van zijn hoogtijdagen. Het bewijs is de nieuwe R5 Turbo 3E. Het ruitvormige merk had hem al aan ons gepresenteerd in de vorm van een concept car, maar nu hebben we eindelijk alle details. Zelfs het productieaantal.
Elektrisch, achterwielaandrijving en 540 pk
Renault gaat voor retro. Net zoals de R5 Turbo destijds weinig gemeen had met de gewone R5, zingt de nieuwe Turbo 3E hetzelfde liedje. Hij heeft een nieuw aluminium frame en een compleet andere carrosserie. Hij is niet alleen 16 cm langer, maar ook 20 cm breder. Zelfs de voorruit is langer…
Vorm volgde dan ook functie. Renault deed dan ook uitermate veel moeite, want de Turbo 3E is uitgerust met een 800 volt netwerk, een 70 kWh batterij en een motor in elk achterwiel. Het resultaat: 540 pk, 4.800 Nm koppel, een tijd van 0-100 km/u van 3,5 seconden en een topsnelheid van 270 km/u!
Supersnel, in elke zin van het woord
Hij is niet alleen snel op het circuit, maar ook bij het oplaadpunt. Ja, het 800 volt netwerk kan tot 350 kW opladen. Veel van het ontwikkelingswerk aan de Turbo 3E was gericht op het koelen van de elektrische componenten op de lange termijn en het behouden van de efficiëntie van de elektromotoren.
Hoe gek het ook is, deze R5 Turbo 3E zal te koop worden aangeboden aan 1.980 gelukkige eigenaren. Zij moeten wachten tot 2027, maar Renault geeft ze carte blanche voor het kleurenschema, de kleurstelling en de materialen van het interieur. Elk model is genummerd en klanten kunnen zelfs hun eigen nummer kiezen. Voor ons wordt het 3, net als Ragnotti's R5 Maxi Turbo...