Laten we bij het begin beginnen. De Renault Mégane krijgt enkele discrete uiterlijke aanpassingen. Vooraan zien we een hertekende bumper die hem wat meer présence verschaft, en de lichtblokken vooraan en achteraan krijgen leds. Hierdoor krijgen de richtingaanwijzers achteraan een dynamisch patroon.
Ook in het interieur noteren we enkele wijzigingen, met als doel de Mégane wat kostbaarder te doen aanvoelen. Zo zien we dat hij – in optie weliswaar – een 10,3-duim groot digitaal dashboard kan krijgen. Standaard heeft hij een 7-duim groot centraal multimediascherm, maar in optie kan dat een 9,3-duim scherm worden. We zien een nieuwe bediening van de airco waarbij de temperatuur wordt weergegeven in het midden van de draaiknop.
‘Eco’ benzineblok
Renault heeft eveneens de veiligheidssnufjes verbeterd en de Mégane voorzien van een slimme cruise-control en actieve rijvakcorrectie, waardoor hij nu over een beperkte vorm van autonoom rijden beschikt (niveau 2).
Het motorenaanbod is vernieuwd. De 1,3-liter benzinemotor blijft beschikbaar met 115 pk, 140 pk en 160 pk, maar Renault voegt nu ook een versie met 100 pk toe. Dieselrijders wenden zich tot de 1,5-liter Blue dCi, die beschikbaar is met 95 pk en met 115 pk.
RS en RS Line
Renault voert de GT Line af en vervangt die door het nieuwe sportieve uitrustingsniveau RS Line. De aanpassingen zijn uitsluitend uiterlijk. Wie op zoek is naar echte prestaties, moet zich tot de RS wenden. Ook daar zijn enkele aanpassingen te melden. Zo kan je de klassieke RS voortaan uitsluitend in combinatie met het sportchassis bestellen. De 1,8-liter turbobenzine blijft op 300 pk, maar krijgt meer koppel. Dat stijgt naar 400 Nm met de manuele versnellingsbak, en zelfs 430 Nm met de EDC7-traps. Ook de RS Trophy zweert voortaan uitsluitend bij het sportonderstel.
E-Tech
Daarnaast zien we ook elektrische aandrijving zijn intrede doen in de Mégane. Renault kiest niet voor de makkelijke weg met een mini-hybride, maar gaat voluit voor een plug-in hybride. Die bestaat uit een 1,6-liter turbobenzine en een elektrische motor, samen goed voor 160 pk. Het batterijpack is compact, maar biedt daarentegen slechts 9,4 kWh. Het geheel blijft wel licht en helpt Renault aan een autonomie van 50 kilometer, gemeten volgens de WLTP-test.
Prijzen hebben we nog niet, maar zo’n plug-in hybride zal natuurlijk een stuk duurder zijn. CO2-cijfers hebben we evenmin momenteel. De opgefriste Renault Mégane staat deze zomer bij de dealers.