Om verwarring te vermijden: Nee, de huidige klassieke Mégane gaat niet op pensioen en nee, dit is niet de spirituele opvolger. Wat deze Mégane E-TECH Electric dan wel is? Een elektrische Mégane die schermt met geheel eigen looks en een eigen platform. Volg je nog?
Futurisme
Dat deze Mégane E-TECH Electric een geheel eigen carrosserie krijgt is niet eens zo gek. Want wel meer constructeurs weten dat het onnoemelijk moeilijk is om een gigantische accu te verpakken onder de lijnen van een klassieke hatchback. Een crossover leent zich een stuk beter voor die ondernemingen. Al kan je moeilijk zeggen dat deze elektrische Mégane een SUV is geworden.
Hoe dan ook, futuristisch oogt deze nieuwe smaak van de Mégane alvast. Met zijn platte snuit met opvallende led-dagrijverlichting, vlakke flank met wegkappende deurklinken en derrière met petieterige achterruit. Het interieur staat dan weer in het teken van een dashboard met twee grote displays die in een soort van liggende “L” zijn geplaatst. Saillant detail: qua software koos Renault voor Android van Google. Een keuze die we ook al zagen bij Volvo en Polestar.
Tot 470 km
Onderhuids rolt deze Mégane E-Tech Electric op het CMF-EV-platform dat het Franse merk samen met Nissan ontwikkelde. Daardoor is er plaats voor accu’s van 40 kWh of 60 kWh en een elektromotor op de vooras van 130 dan wel 218 pk. De grootste accu legt een theoretische range van 470 kilometer voor. Opladen kan aan 22 KW (AC) en 130 kW (DC).
De Mégane E-Tech Electric zal zich in de showroom mogen parkeren naast zijn vier elektrische broeders. Het gaat dan over de Twizy, Zoe, Kangoo Electric en Master Electric. Loop echter nog niet meteen naar je plaatselijke dealer, want pas in februari 2022 opent Renault de orderboeken.