Dit jaar is het over en fini met Renault Sport. De Fransen kondigden eerder al aan dat hun sportieve tak voortaan onder de noemer Alpine zou worden ondergebracht. Toch wil Renault nog een laatste eresaluut brengen aan het label dat in 1976 werd opgericht en dat de laatste jaren werd gebruikt voor hot hatches als de Clio R.S. en de Mégane R.S.
300 pk op de voorwielen
Het resultaat is deze Renault Mégane R.S. Ultime, een tot een symbolisch aantal van 1.976 exemplaren beperkte oplage van de laatste hot hatch die Renault nog in de aanbieding heeft. De Mégane R.S. Ultime vervangt de Mégane R.S. en Mégane R.S. Trophy en is ook op die laatste gebaseerd.
Hij gebruikt dezelfde 1.8 viercilinder turbobenzine van 300 pk en 420 Nm, en koppelt die aan een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling om via een torsendifferentieel de voorwielen aan te drijven. Ook het verlaagde Cup-chassis, de hydraulische bumpstops en de 4Control-vierwielsturing worden overgenomen, maar gematcht met Fuji Light 19-duimsvelgen en de Bridgestone-semislicks van de Mégane R.S. Trophy-R.
Eigen aankleding
Een eigen aankleding mag tot slot niet ontbreken. De Mégane R.S. Ultime combineert zwarte accenten voor de logo’s, deurgrepen, ruitomlijsting, velgen, diffusor en spoilerlip met een matzwarte striping en een van de vier mogelijke koetswerkkleuren: Star Black, Pearl White, Sirius Yellow en Tonic Orange. Binnenin krijg je standaard Recaro-kuipzetels in zwart alcantara en een genummerd plaatje met handtekening van Laurent Hurgon, de testrijder die met de Mégane R.S. recordtijden neerzette op onder meer de Nürburgring.