Hoewel Renault geen onpopulaire keuze is in de wereld van lichte bedrijfswagens, kon het Franse merk geen potten breken in Europa met de Alaskan. Je weet wel, Renaults versie van de Nissan Navara pick-up. Een Europees probleem! Volgens Renault. Want op de internationale markt droomt het weer luidop van een pick-up, met een gloednieuwe designtaal.
Potige verschijning!
Het resultaat is de Niagara, vernoemd naar - je raadt het nooit - de Niagarawatervallen in Noord-Amerika. Daarnaast is het uiteraard ook een conceptauto, sorry, concept-pick-up. Kijk maar eens naar de stoere opsmuk, drie reservebanden en knalgele accenten.
Kijk je echter voorbij de conceptuele onderdelen, dan kijk je naar de nieuwe designtaal van Renault. Althans, voor de internationale markt. Al zouden we er niet rouwig om zijn als die stoere spatborden en dito verlichting ook hun weg vinden naar Europese modellen. Merk ook op dat er vooraan geen logo meer prijkt, maar wel de merknaam “Renault” voluit geschreven wordt.
Als Dacia voor Europa?
Onderhuids rolt deze Niagara Concept op het CMF-B-platform. Dat kan je ook kennen van de huidige Renault Clio en Arkana. Vierwielaandrijving tekent uiteraard present, maar over motoren reppen de Fransen met geen woord (boe!).
Hoewel deze Niagara wordt gebruikt als het boegbeeld voor 8(!) nieuwe modellen op de internationale markt, hopen we stiekem dat Renault het lef heeft om deze pick-up naar Europa te halen. Daarom niet onder eigen vlag. Stel je deze Niagara even broederlijk voor naast de Dacia Duster (die trouwens binnenkort ook in het nieuw gestoken wordt). Jep, ook wij beginnen spontaan te dromen over avontuur…