Renault zet zijn metamorfose voort, de zogenaamde “Renaulution”. Die benaming komt uiteraard van de marketingafdeling, maar de Franse constructeur neemt heel wat stappen om zijn toekomst te verzekeren. Daar hoort onder meer de beslissing bij om niet verder te investeren in de dieselmotor.
dCi uitgezwaaid
Decennialang was de zelfontbrander een sterk punt van de Franse merken, maar vandaag is de dieselmotor op zijn terugkeer. Dankzij dieselgate, maar ook dankzij de steeds striktere Europese uitstootnormen. Die hebben ervoor gezorgd dat verschillende merken niet langer in nieuwe dieselmotoren investeren, en zeker nu de Euro 7-normen er in 2025 aankomen.
Renault is dus de meest recente constructeur die de dieselhanddoek in de ring gooit. Dat neemt niet weg dat de huidige dCi-motoren nog in de catalogus blijven staan. Dat zal ook nog zo zijn na 2025, op voorwaarde dat ze dan nog aan de nieuwe normen beantwoorden. En dat weet je uiteraard nooit...
Maximum 180 km/u
Daarnaast trekt Renault nog de aandacht door een nieuwe elektronische begrenzer in te voeren. De topsnelheid van alle nieuwe modellen zal voortaan op 180 km/u begrensd zijn. Grote baas Luca De Meo volgt daarbij het voorbeeld van Volvo, dat graag inzet op verkeersveiligheid. Het moet wel gezegd dat die aankondiging weinig concrete gevolgen heeft: weinig Renault-modellen kunnen vandaag makkelijk hoger dan die snelheid, en de maximumsnelheid op onze snelwegen is nog steeds 120 km/u...