Het is volstrekt normaal dat je als automerk je concurrentie doodzwijgt in publieke gesprekken. Toch gaf Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Renault Group, voluit zijn besognes tijdens een hoorzitting in het Frans parlement.
Ze komen
Zijn vrees? Dat Europa overspoeld zal worden door elektrische auto’s van Chinese merken. Net op het moment dat Europese automerken zelf het EV-landschap aan het aftasten zijn. Die Chinese EV’s zijn daarenboven betaalbaar, betrouwbaar én veilig.
Senard doet daarmee trouwens geen prognose, want op dit moment zijn Chinese autofabrikant al volop aan het oprukken in Europa. Zo is het Britse MG dat in Chinese handen is al neergestreken in West-Europa én zal Polestar dit najaar nog de verkoop in gaan. Hoewel Polestar een zusterbedrijf is van Volvo, zijn beide merken wel in handen van het Chinese Geely.
Noem ze maar op
Daar stopt het trouwens niet. Want ook Chinese merken zoals Maxus, BAIC, BYD, Aiways, Xpeng Motors en DFSK zijn operationeel in onze contreien. Met steeds dezelfde modus operandi: Veel EV voor weinig geld aanbieden mét Europese veiligheid.
Dat de Europese merken deze concurrenten liever kwijt dan rijk zijn, dat spreekt voor zich. Toch zijn zware importtaxen om weerwerk te bieden niet zo vanzelfsprekend. Want verschillende Europese constructeurs hebben een aandeel in de Chinese merken. Waardoor ze in eigen voet zullen schieten. Hoe dan ook is de komst van de Chinese EV een goede zaak voor de concurrentiestrijd. En in zo’n strijd… wint vooral de klant.