VW Kever
Het Porsche-verhaal begint eigenlijk bij… Volkswagen. Ferdinand Porsche ontwierp en ontwikkelde eind jaren ’30 op vraag van ene A. Hitler een auto voor het volk. We zien hier Ferdinand Porsche in 1937 naast een W30-prototype, dat hij bouwde in zijn garage thuis in Stuttgart. De vorm van de latere Kever is al duidelijk herkenbaar.
Harley Davidson V2
De meest Amerikaanse der Amerikanen – Harley Davidson – beschikt over een link met Duitsland. Voor de ontwikkeling van het V2-blok van de V-Rod ging Harley Davidson ten rade bij Porsche. Het kreeg een motor met 115 pk uit 1.131 cc in de plaats. Denk eraan, de volgende keer wanneer je dat typische Harley-geluid hoort.
Windmolen
Dit is het ontwerp dat Porsche aan Dewind bezorgde voor een windmolen van 2 megaWatt. Een design dat oog had voor aerodynamische eigenschappen. Zo moet de boegvorm van de behuizing beter bestand zijn tegen de invloeden van de wind, die vaak zwaar tekeer gaat op 80 meter hoogte.
Linde vorkheftruck
In 1984 komt deze vorkheftruck van Linde op de markt, ontworpen door Porsche Design. Hij staat bekend om zijn uitstekende ergonomie, en de samenwerking met Linde loopt nog steeds door.
Audi RS2
Intussen laat Audi zijn sportieve modellen ontwikkelen door de eigen ‘quattro gmbh’, maar voor zijn eerste RS-model trok Audi ten rade bij Porsche. De RS 2 op basis van de Audi 80 Avant, werd door Porsche verfijnd tot de wolf in schaapsvacht die tot vandaag het handelsmerk is van de RS’en. De link wordt duidelijk in de velgen en remzadels. Moet u maar eens vergelijken met een 911 of een 964 van diezelfde tijd, begin jaren ’90.
De link tussen Audi en Porsche gaat overigens terug tot de jaren ’30, toen Ferdinand Porsche zich bekommerde om de Auto Union racewagens.
Opel Zafira
De Zafira uit 1999 maakte van Opel een trendsetter in het compacte monovolumesegment. Alleen gebeurde de ontwikkeling niet in Rüsselsheim, maar bij Porsche in Weissach. Officieel wegens ‘onvoldoende ingenieurs ter beschikking op dat moment bij Opel’. ‘Tuurlijk…
Opel is overigens lang niet de enige massaproducent die de hulp inroept van de Porsche-ingenieurs. Zo ontmoetten we ook al Porsche-afgevaardigden bij Hyundai/Kia en liet ook Mercedes zich helpen door de expertise van de buren in Stuttgart.
Airbus cockpit
Op een ongewoon project meer of minder kijken ze bij Porsche Engineering niet op. En dus togen de ingenieurs gewoon aan de slag toen Airbus begin jaren ’80 vroeg om een ergonomische cockpit voor passagiersvliegtuigen te helpen ontwerpen.
Zonnebrillen
Dit is P’8404, slechts èèn in een reeks van exclusieve zonnebrillen. Al in de jaren ’70 creëerde Porsche de onderafdeling Porsche Design. Die liet haar licht schijnen over gsm’s, reiskoffers, horloges, pennen, messen tot zelfs keukens.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Porsche
Klik hier en zoek uw occasie Porsche tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Porsche, en een selectie van tweedehandse Porsche’s.