De Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Touring is een kunstwerk, een Mona Lisa op wielen. Bijna net zo uitzonderlijk ook, want van de Berlinetta bestaan slechts vijf exemplaren. In het beste geval kan je hem vergelijken met de Bugatti Chiron van de jaren ’30, alleen… daarmee doen we de Alfa oneer aan.
Acht-in-lijn motor
Waar de Chiron vooral met cijfers pronkt zonder een echt palmares voor te leggen, is de Alfa Romeo 8C 2900B echt een van een racewagen afgeleide auto voor de openbare weg. Zijn motor stamt zelfs af van Tipo B Grand Prix-racewagen. Vind je een W16 met turbo’s al indrukwekkend? Wat dan gedacht van een acht-in-lijn motor, in essentie twee viercilinders die achter elkaar geplaatst zijn, met twee compressoren? We spreken wel over 80 jaar geleden. Alfa Romeo haalde moeiteloos 250 pk uit deze 2.9-liter motor, maar stelde zich voor de Berlinetta tevreden met 180 pk. In die tijd was dat al net zo indrukwekkend als 1.000 pk nu. Alfa Romeo heerste in de jaren ’30 over de Mille Miglia, met zo maar even zeven overwinningen… op rij. In 1936 is dat voor het eerst met de 8C 2900.
Aluminium
De Alfa Romeo 8C 2900 is steeds elitair geweest. Erg vooruitstrevend in zijn technologie, met onder andere een hydraulisch regelbare achterophanging waarvoor Alfa de hulp inriep van Ferdinand Porsche en een vierversnellingsbak die in het differentieel achteraan verwerkt zit. Het koetswerk is bij Touring Superleggera ontworpen en geconstrueerd in Milaan. De 27 spiders hebben een koetswerk uit staal, de vijf ‘berlinetta’ coupés zijn volledig in aluminium. De productie liep tot 1939, waarna de Tweede Wereldoorlog roet in het eten strooide. Na de oorlog is de productie van de 8C 2900 nooit hernomen… wel won een berlinetta nog de Mille Miglia van 1947.
Extra ruitjes
Wanneer een Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta buitenkomt, houdt de wereld even op met draaien. Van zoveel schoonheid moet je even bekomen. Op concours zijn ze steevast goed voor de hoofdprijs. Het is uiterst zeldzaam dat er eens eentje openbaar te koop komt. Deze is bovendien een exemplaar met een heel aparte geschiedenis. Hij is in 1939 van Italië naar Engeland verhuist, en onderging daar enkele keren aanpassingen. Zo wijzigde hij van blauw naar rood, en kreeg hij enkele opvallende zijruitjes bij achteraan. “Gemaakt door zijn toenmalige eigenaar, lord Ridley, voor een beter zicht naar achter. Ze zijn erg handig bij het manoeuvreren. De 8C heeft nooit achteruitkijkspiegels gehad”, zegt zijn Nederlandse huidige eigenaar, Jan-Willem Martens.
Jan-Willem had de eer en het genoegen de 8C gedurende 42 jaar in zijn garage te mogen parkeren. Hij haalde hem geregeld buiten en racete er ook heel af en toe mee in de jaren ’80, onder meer op de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring waar hij tweede werd. “Het was steeds een bijzonder moment om deze auto buiten te halen, maar nu is de tijd rijp om hem aan de volgende beheerder over te laten”, zegt de man die elk schroefje uit de auto kent.
De Alfa hoort absoluut bij de top in de autogeschiedenis: een mythe, een icoon. Onbereikbaar, en dus ook onbetaalbaar. Artcurial schat dat hij tussen 16 en 22 miljoen euro zal opbrengen. We zegden het al: de lotto winnen volstaat deze keer niet.
Meer info via deze link.