De Alfa Romeo Disco Volante Spyder is Tourings opvolger van de Disco Volante die de Milanese carrossier in 2012 in Genève presenteerde. Op basis van de Alfa Romeo 8C maakte Touring een moderne interpretatie van de oorspronkelijke ‘Vliegende Schijf’ die Touring in de jaren ’50 voor Alfa Romeo maakte.
‘Blu Ceruleo’
“Een klant die bij ons was voor een restauratieproject van een oldtimer sprak me aan over een open versie van de nieuwe Disco Volante. We zijn aan tafel gaan zitten en ik ben beginnen te schetsen”, vertelt de Belgische designbaas van Touring. “Hij was op slag verliefd op het ontwerp. ‘Hoeveel stuks wil je dat we maken’, vroeg ik hem. We vonden samen dat 7 stuks een goed getal was.” De ’Blu Ceruleo’ wagen die Touring in Genève showt, is de eerste van die reeks.
Een beperkte oplage houdt de exclusiviteit en dus de waarde hoog. Over de precieze kost van zo’n ombouw blijft men bij Touring traditioneel discreet, maar reken maar op verschillende honderdduizenden euro’s. Touring rekent op een half jaar handarbeid. “Bovendien worden de donorwagens ook steeds duurder, mede door de populariteit van onze Disco Volante”, lacht de Fabribeckers. Een snelle zoektocht in onze AutoScout24 bestanden leert dat het handjevol 8C Spyders nu aangeboden worden aan prijzen tussen 230.000 euro en 260.000 euro. Dat zijn allemaal waarden boven de nieuwprijs (toen 200.000 euro).
Helm
In dit geval wordt een Alfa Romeo 8C Spyder op het offerblok gelegd om een volledig nieuw, aluminium koetswerk te krijgen. En een raamstijl uit carbon. “We waren er snel uit dat we een heel ander visueel effect wilden bereiken met de Spyder”, legt de Fabribeckers uit. “We mikten op een lijn die het vizier van een helm nabootst. Makkelijk getekend, maar minder makkelijk uitvoerbaar. We moeten in de praktijk de volledige raamstijl vooraan vervangen. Dankzij de goede contacten met Alfa Romeo hebben we van hen de ruwe data van de 8C Spyder gekregen en wisten we welke rigiditeit voor het koetswerk we moesten nastreven met de carbon stijl.”
Ook achteraan wijkt de Fabribeckers af van de oorspronkelijke open Alfa Romeo C52 Disco Volante, die overigens ook op de stand in Genève stond. Die auto is een ex-Gianni Agnelli wagen en komt uit het museum van de Fiat tycoon die in 2003 overleed. De Fabribeckers ging voor knappe, lang uitgerokken covers van de hoofdsteunen. “Deze auto vertoont echt geen spat agressie”, zegt hij. Onder het achterdek gaat de koffer schuil, waar ook het carbon dak van 3,5 kilogram een plaats vindt. Zonder dak in de koffer heb je 400 liter opbergruimte, anders is het 180 liter.
Connolly leder
Touring kan een bagageset op maat laten maken. Voor de binnenafwerking trok Touring naar de Londense lederspecialist Connolly. Dat bracht een modern lederproces mee naar Touring, maar met een oud gevoel… en dito geur.
De [Alfa Romeo 8C Spyder](http://ww2.autoscout24.be/nl
Bon, nu u weet dat er nog maar drie Spyders op het schap liggen, rest u nog slechts één ding: snel het telefoonnummer van Carrozzeria Touring opzoeken.