Lopresto viel de eer te beurt tijdens het prestigieuze concours d’élégance aan de Villa d’Este. Hij kreeg er van de Libanese Unescoambassadeur de prijs voor best bewaarde auto overhandigd. “Het was de eerste keer dat de Unesco een auto tot Werelderfgoed heeft uitgeroepen”, zegt Corrado’s zoon Ducio.
Lopresto’s collectie bestaat hoofdzakelijk uit Italiaanse prototypes en unieke exemplaren. De Giulietta kreeg een aparte behandeling. Hij werd voor de helft bewaard in de staat waarin de auto zich bevond toen Lopresto hem vond. De andere helft is opgepoetst, zonder aan de oorspronkelijke lak te raken.
Snelheidsproeven op de autostrada
Deze Alfa Romeo Giulietta SZ Codatronca is bijzonder omdat hij diende als prototype voor de ontwikkeling. Designer Ercole Spada en carrossier Elio Zagato gebruikten dit chassis met nummer 170 om snelheidsproeven te houden op de snelweg tussen Milaan en Bergamo, in 1961. Daarbij legden ze met verschillende aanpassingen aan het koetswerk het traject af, met een stevige snelheid.
Op basis daarvan zijn de latere seriemodellen ontwikkeld. Zagato verkocht chassisnummer 170 aan de latere voorzitter van voetbalclub Milan. Na 1972 verkaste Giulietta SZ 170 naar de Verenigde Staten, waar hij onder de radar verdween. Tot Lopresto hem terugvond en terug naar Italië bracht.
Voor/na-streep
Lopresto ging op zoek naar de oorspronkelijke kleur van het prototype en herstelde de lak waar die was verdwenen. Voor het overige werd de auto vooral opgepoetst en van een voor/na-streep in het midden voorzien. Niet gerestaureerd dus, zo beschikt hij nog over de oorspronkelijke plexiglas ruiten, maar wat properder gesteld. Een uniek exemplaar dat hij nu dus Werelderfgoed mag noemen van Unesco. Ercole Spada kwam mee naar Villa d’Este om de auto te zien, hij bevestigde dat het om het correcte prototype ging.