De Baillon-collectie was echt uit de mottenballen gehaald. Tientallen klassiekers die al jaren stonden te verkommeren in schuren op het Franse platteland, mochten nu verkocht worden.
De vondst van de collectie was wereldnieuws, en lokte duizenden nieuwsgierigen en bieders naar Retromobile in Parijs. Naast de hoogmis voor de oldtimerliefhebber, had veilinghuis Artcurial een aparte loods ingericht met enkele van de Baillon auto’s, uitgestald zoals ze gevonden waren. Doorroest, en in sommige gevallen zelfs waarschijnlijk niet meer te redden.
Talbot
Dat schrok de bieders niet af. Hoewel er geen minimumprijzen waren vastgelegd, werd er driftig geboden op elk van 59 loten. Een Voisin Type C3 uit 1923 - nauwelijks meer dan een chassis met niet eens een volledig stuur - was vooraf geschat op 2.000 euro en werd afgehamerd op 44.000 euro. Een Facel Vega Excellence uit 1960 was geschat op 80.000 euro en ging weg voor 120.000 euro. De Bugatti Type 57 uit 1939 - niet eens zo’n bijzondere Bugatti - bracht 250.000 euro, waar 160.000 euro geschat was. De verloren gewaande Talbot-Lago T26 Grand Sport SWB uit 1949 was geschat op 600.000 euro, maar hij brak los door het miljoen: 1,45 miljoen euro. De twee toppers waren de Maserati A6G 2000 Gran Sport Berlinetta Frua uit 1956 en de ex-Delon Ferrari. Ze haalden respectievelijk 1,72 miljoen euro en 14,2 miljoen. Waar nog de veilingkosten bij komen.
Luchtbel?
Ontzettende prijzen voor auto’s die je vaak in concoursstaat voor minder geld kan kopen. Een signaal dat de oldtimerprijzen kunstmatig hoog gebracht zijn? Moeten we ons opmaken voor een correctie of een crash? Oldtimerexpert en keurder Gert Beets van Classic Car Survey: ‚Dat zit er volgens mij al een tijd aan te komen. Het spaargeld brengt niet meer op en oldtimers zijn hot tegenwoordig, waardoor mensen zijn beginnen te beleggen in oldtimers. Dat is deels een modegril. Wanneer er zich iets anders aandient dat geld opbrengt, of het spaarboekje zou terug renderen, dan richten ze zich daar op. Dan moeten die auto’s weg. Voor enkele modellen valt de prijsstijging wel te verklaren, voor andere is ze volgens mij onverklaarbaar. Het is moeilijk te voorspellen wanneer, maar ik denk wel dat de luchtbel kan barsten. Bij de collectie Baillon speelde ook de hype mee. Je moet het Artcurial wel nageven, het verhaal van de ontdekking van de collectie was wereldnieuws. Dat heeft blijkbaar veel gegadigden naar Parijs gelokt, die zich aan de resultaten te zien enthousiast hebben getoond. Het verschil met de prijzen van de gewone veiling van Artcurial, diezelfde dag, is groot. Authenticiteit wordt tegenwoordig wel meer naar waarde geschat, maar sommige auto’s bevinden zich in ronduit slechte staat. Al hoop ik dat ze de Ferrari laten zoals hij is.’