Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Audi A5 Coupé – Zachte transformatie

Een winnende formule, daar blijf je af. Die probeer je zachtjes te verbeteren. Dat is de leidraad die Audi gebruikt voor de tweede generatie van de A5 Coupé. Nog steeds bijzonder knap, maar ook bijzonder hi-tech.

2 juni, in het hart van Audi’s hoofdkwartier in Ingolstadt. De sfeer is er hartelijk, feestelijk bijna. Audi heeft de pers uitgenodigd voor een grote show rond de onthulling van de tweede generatie van de Audi A5. We hebben het ons niet beklaagd dat we de verplaatsing hebben gemaakt. Van dichtbij is de nieuwe Audi A5 nog meer begerenswaardig en hi-tech dan zijn voorganger.

We gaan door

De nieuwe Audi A5 borduurt verder op het thema dat de grote Walter de Silva ontwikkelde. Hij noemde de A5 overigens zijn meesterwerk. In de nieuwe Audi A5 is het radiatorrooster groter en ligt het dieper geplaatst. Met als gevolg dat de motorkap fel duikt naar voor. De overhangen zijn minder prominent, zowel voor- als achteraan. De nieuwe led-lichtblokken geven de nieuwe Audi A5 een meer indringende blik. Ook achteraan krijgt hij led-licht in lichtclusters die wat verder doorlopen. Matrix led en de dynamische richtingaanwijzers moet je op de optielijst aanvinken. Welke keuze je ook maakt, het staat nu al vast dat de Audi A5 over voldoende charisma beschikt om zijn concurrenten uit hun lood te slaan. Opnieuw.

Welkom aan boord

We trekken voor het eerst de deur open en zien meteen dat Audi al zijn savoir-faire in de strijd heeft geworpen. Fouten in de afwerking? Je zal lang mogen zoeken. Dankzij de langere wielbasis beschikken de vier passagiers over iets meer binnenruimte. De horizontale architectuur van de boordplank verbetert ook de indruk van ruimte. Verrassend is het niet, dit is gewoon het interieur van de Audi A4. Inclusief de uitstekende materialen en de quasi perfecte afwerking. Geven we nog mee dat de koffer 10 liter meer bagage aan kan, en voortaan een heel respectabel volume van 465 liter aan kan.

Ruime keuze aan motoren

Onder de motorkap laat Audi de keuze uit twee benzinemotoren (TSI) en drie diesels (TDI). Die motoren produceren vermogens tussen 190 pk en 286 pk. De voorlopige sportieve topper in het A5-gamma is de Audi S5. Die krijgt 21 pk meer dan voorheen uit zijn turbobenzine V6 en komt aan 354 pk. Net zoals voorheen gaat het vermogen ofwel naar de voorwielen, ofwel naar de vier wielen (quattro). Afhankelijk van de gekozen motor, biedt Audi een manuele zesbak aan, een S Tronic zeventraps dubbelekoppelingsbak of een echte automaat met acht trappen. Voor de dwarsgeplaatste viercilindermotoren, zowel benzine als diesel, gebruikt Audi een ander vierwielaandrijvingsprincipe. Hierbij wordt de achteras alleen ingeschakeld indien nodig, wat het verbruik in gewone omstandigheden doet dalen.

Meer gadgets

Bij de rijhulpen noteren we alvast dat de nieuwe Audi A5 over een rijvaksensor beschikt met stuurcorrectie, en een actieve cruise control met Stop & Go

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer