Van buiten bekeken behoudt de Audi A8 het massieve aspect dat ook zijn voorganger kenmerkte, net als de twee mogelijke koetswerklengtes (5,17 meter en 5,30 meter). Vooral de achterkant wekt verbazing, met zijn oled-lichten die een band vormen over de hele kofferklep. Niet alleen het design verbaast, weet ook dat hij een eigen animatie aanhoudt.
Idem voor de led-verlichting in het interieur. We zien een erg hi-tech interieur waarbij vooral opvalt hoe weinig fysieke handelingen nodig zijn. Bijna alle handelingen verlopen via het centrale scherm van het MMI-multimediasysteem en via het tweede scherm dat bijna de volledige middenconsole inpalmt. Het eerste scherm dient bijvoorbeeld om de bestemming voor de navigatie in te geven, waarbij je gewoon de naam van stad en straat op het scherm schrijft. Om de bediening te vergemakkelijken, zijn beide schermen uitgerust met een feedbackfunctie die het gebruik intuïtiever maken. Afwachten of het ook rijdend lukt, maar deze oplossing lijkt alvast overtuigend. In de lange versie van de nieuwe Audi A8 heeft de passagier achteraan recht op een voetenbank die in de voorste passagiersstoel is ingewerkt. Die is niet alleen verwarmd, maar heeft ook een massagefunctie. Ideaal na een lange werkdag.
Autonoom rijden
De Audi A8 maakt opnieuw gebruik van lichte elementen in de assemblage, wat hem meer dynamiek op de weg zou moeten bezorgen. Zo is de koetswerkstijfheid nog met 24 procent toegenomen. Hij krijgt ook vierwielsturing die hem wendbaarder maken bij lage en hoge snelheden. Ook het comfort is verzorgd, zo beschikt de A8 nu over een ophanging die gelinkt is met camera’s die het wegdek scannen en die beschadigingen in het wegdek vat. Zo kan de ophanging van elk wiel onafhankelijk worden aangepast om de schok te dempen.
Vanaf 2018 krijgt de grote Audi ook autonoom rijden in fileverkeer op niveau 3. Dat betekent dat de bestuurder niet langer verplicht is om het stuur vast te houden en hij dus iets anders mag doen achter het stuur. Wel moet hij op elk moment kunnen ingrijpen en moeten de rijvakken in de twee richtingen fysiek goed van elkaar gescheiden zijn. Maar het is dus wel een nieuwe stap.
Inductie
Audi voorziet in zes motoren bij de lancering. De nobele W12 is nog beschikbaar, hij topt een gamma af dat bestaat uit de 4.0 V8 TDI en TFSI en de 3.0 V6 TDI en TFSI. Alle beschikken ze over een elektrisch 48 Volt-systeem waardoor de motor kan worden uitgeschakeld wanneer hij niet nodig is en in milleseconden zachtjes opnieuw gestart wordt. Audi noemt dit een ‘milde hybride’, de besparing zou 0,7 l/100 km bedragen.
De echte nieuwigheid is de plug-in hybride, die een 3.0 V6 TFSI koppelt aan een elektrische motor. Samen komen ze maximaal aan 449 pk. De batterij is groot genoeg om de auto een elektrisch rijbereik van 50 kilometer te schenken. Hij kan ook zonder kabel draadloos via inductie worden opgeladen boven een plaat in de grond.