Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Audi Future Lab: Mobility – Wanneer het probleem een oplossing wordt

Regelmatig organiseert Audi events waarbij we ons een blik op de toekomst gegund is. Deze keer ging het over de mobiliteit van de toekomst.

Eigenlijk zouden we beter spreken over de toekomst van de mobiliteit. Het verschil? In die tweede omschrijving zit minder science fiction verwerkt, minder hypotheses. Hier krijgen we concrete gevallen te zien, waar Audi aan werkt en die we binnen enkele jaren in productie kunnen verwachten. Ze bieden verbazingwekkende inzichten in hoe energie te benutten.

Future Engines

Naast de A3 TCNG (aardgas) die in 2013 op de markt komt, en waarvan de komst samenvalt met een ander bijzonder interessant project (zie verder), hebben we ook drie prototypes kunnen proefrijden. Die leunen dicht bij productie aan, en twee lijken ons bijzonder veelbelovend. Laten we maar eerst en vooral die laatste twee bespreken.

Eerst is er de A1 e-Tron. Een hybride, maar waarvan de verbrandingsmotor vooral gebruikt wordt als ‘range extender’, om de batterijen te voeden en zo dus verder te kunnen rijden. Maar hij kan ook een echte hybride zijn, zoals de Prius. De aanwezig 1.5 TFSI driecilindermotor moet in eerste instantie vooral de batterijen van voeding voorzien. Daarvoor beschikt hij over 116 pk (elektro en benzine samen zijn goed voor 177 pk). Maar boven 130 km/u kan hij ook echt de wielen aandrijven. De A1 e-Tron werkt verbluffend goed. Eerst en vooral omdat hij er vandoor schiet als een raket. Maar ook omdat ondanks zijn autonomie op elektriciteit van 90 km, de batterijen nauwelijks plaats afsnoepen van bagage in de koffer. Waar ligt het struikelblok? Net in de grotere autonomie. Want deze jaagt de prijs zo hard de hoogte in dat een Opel Ampera in vergelijking het prijskaartje van een Dacia draagt.

Daarnaast mogen we even achter het stuur van de A7 iHEV (intelligent Hybrid Electric Vehicle). Een dure naam om over een intelligente start/stop te spreken. Maar dan wel een zeer intelligente. Het systeem is al besproken bij BMW, maar hier hebben we het voor het eerst in werking gezien. Deze start/stop kan de motor stilleggen aan het rode licht, maar ook al rijdend, zelfs met topsnelheid. De stuurbekrachtiging blijft natuurlijk actief, en de motor slaat aan van zodra je de remmen aanraakt. De voordelen zijn enorm: van zodra je het gaspedaal lost, val je terug op een nulverbruik. Dat kan je nu ook al wanneer je terugschakelt en de auto laat uitbollen, maar Audi’s systeem laat toe dit meer en over langere afstanden te gebruiken. Op termijn moet het worden gekoppeld aan gps en cruise control en zou het kunnen anticiperen op een afdaling in de route. Zo zou vlak voor de top van een helling reeds de motor kunnen worden uitgeschakeld en kan je verder bollen zonder te verbruiken. Tijdens onze test wist het te overtuigen, alleen wacht Audi nog wat fijntuning voor het in optie kan worden aangeboden.

I Love CO2

Tot slot toonde Audi nog dat het onderzoek voert naar toekomstige brandstoffen. Zo werkt het merk aan e-gas, synthetisch gas dat oplossingen biedt voor twee problemen. Ten eerste: natuurenergie (wind, water, zon) kan niet worden opgeslagen. Al wat meer geproduceerd wordt dan de markt vraagt, is verloren energie. Waterstof die via elektrolyse (via zon, of wind) wordt geproduceerd, kan dan weer wel worden opgeslagen. Het e-gas ontstaat wanneer je de waterstof in contact brengt met… CO2. Daarmee is meteen probleem 2 opgelost. Want je beschikt meteen over een echt CO2-neutrale brandstof. Heel wat anders dan klassieke petroleumbrandstoffen, waardoor in 150 jaar de door de aarde opgeslokte CO2 van miljoenen jaren is vrijgekomen.

Voor wie het goed voorheeft met de planeet, heeft Audi zelfs nog beter nieuws. Het merk heeft zich gekoppeld aan Joule, een bedrijf uit Massachusetts (VS) dat iets gevonden heeft. Het bedrijf ontwikkelede een genetisch gemodificeerde bacterie, die in staat is om UV en CO2 te absorberen en om te zetten in ethanol of diesel. Het bedrijf kan al echt synthetisch ontwikkelde brandstof produceren. Niet alleen is deze brandstof CO2-neutraal, maar ze stelt ook een einde aan de discussie rond biobrandstoffen. Daar is een spanningsveld tussen de nood om gewassen te telen voor brandstof, en de nood aan die gewassen voor voedsel. De opbrengst ligt ook hoger. Waar één hectare maïs 3.500 liter ethanol levert (7.000 liter voor bieten), kan een veld van één hectare met de bacterie 75.000 liter genereren.

U gelooft het niet? Wacht maar af. Binnen enkele weken wordt de laatste hand gelegd aan de eerste synthetische brandstoffabriek. Nog eind dit jaar worden zo de eerste druppels ethanol gefabriceerd, terwijl de brandstof in 2014 in de handel moet geraken. Geen science-fiction dus, en er blijft nog een rol weggelegd voor de verbrandingsmotor. Hip hip.auto

Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi

Klik hier en zoek uw occasie Audi tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Audi, en een selectie van tweedehandse Audi’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer