Nee, het is vast geen objectief gegeven, maar tussen asfalt, onverhard of sneeuw, is het toch die laatste substantie die blijkbaar het meest plezier kan bieden. Dat is het toch het resultaat van de bevraging bij enkele kandidaat-deelnemers aan de Audi Ice Experience 2017, ongeacht of het om geoefende lieden gaat of om beginnelingen. U zal gauw begrijpen wat zij zo leuk vinden aan ijs.
Twee minpunten
De Audi Ice Experience die ons wachtte, bleek een vierdaags avontuur. Maar om ons niet te beschuldigen van een al te rooskleurige blik op de feiten: het is minder aangenaam dat de eerste dag bijna volledig opgaat aan reizen (tsja, de grote, ondergesneeuwde en bevroren vlaktes liggen nu eenmaal niet naast de Schelde). Het tweede pijnpunt: dat we na vier dagen sneeuwplezier al terug naar huis moesten.
Eerst theorie
Gelukkig ging er tussen die twee dagen een sneeuw-walhalla voor ons open. Daarbij bleek zelfs de theorieles aan het begin van de tweede ochtend plezierig. De onderwerpen: gewichtsverplaatsing, onderstuur, overstuur, grip op ijs, rijden en glijden op ijs, gebracht op een leuke en voor iedereen goed te bevatten manier.
Onze danspartner
Audi helpt ons aan een geweldige danspartner in de vorm van een Audi S4 Avant: V6 turbo, vierwielaandrijving, 354 pk te verteren. Nadat we lang genoeg hebben stilgezeten voor de les theorie, is het tijd voor wat beweging. Eerst langzaamaan, om elkaar te leren kennen. Daarbij brengen de instructeurs twee technieken aan om de auto te doen glijden. Eerst is er de brute aanzet: een flinke gasstoot om de 500 beschikbare Nm tussen 1.300 en 4.500 opm in stelling te brengen. De vierwielaangedreven quattro in de S4 blijft voor 60 procent de voorkeur aan de achteras geven, 40 procent van het vermogen mag naar voor. Anderzijds is er de remtechniek in de bocht, waarbij de achterkant zijn gewicht verliest waarbij de auto om zijn as kan draaien. Nadat we hem eerst leren kennen op kleine circuits, is het tijd om onze kennis te meten op langere circuits. Het ritme versnelt en door te oefenen – en naar de instructeurs te luisteren – worden we één met de auto. De wals over het ijs wordt prachtig.
Warm en koud
Na het rijden is het tijd om wat afkoeling te zoeken. Audi stelt daarbij een ritje op de sneeuwscooter door Lapland voor. Tof. En om opnieuw krachten op te doen voor de volgende dag, is er nog een verkwikkende jacuzzi of een sauna in de hotelkamer. Van competitiviteit is nog geen sprake.
1 rondje tegen de klok
Dat verandert op de voorlaatste dag, waarbij we tijdens de voormiddag een nieuw tracé onder de knie moeten krijgen. In de namiddag volgt dan het moment van de waarheid: één rondje tegen de klok. Maar in tegenstelling tot de oefenrondjes is er hier geen ‘tractor’ meer om je los te trekken na een aanvaring met een sneeuwmuurtje. Elke fout betekent ‘game over’. We schakelen het ESP uit, de dynamische modus in en we schakelen met de hendels aan het stuur. Eerste, tweede, derde, een lichte duw met de linkervoet op de rem om de auto aan de binnenkant van de bocht te plaatsen. Tegensturen. Vierde en met 120 km/u doen we een kleine lastwissel om de auto te gooien. We glijden met een ontzettende snelheid, met drifthoeken die aan Ken Block doen denken, en steeds veilig. Het resultaat? Dat is niet eens belangrijk. Het gevoel dat we overhouden aan het walsen op het ijs, op een uitgestrekt bevroren meer met een knappe V6 is het enige wat telt. We kunnen het u maar uitleggen, maar het beleven is nog leuker.
Audi S4 Avant |
---|
Motor: V6 biturbo benzine, 2.995 cc |
354 pk bij 5.400 opm |
500 Nm bij 1.300 – 4.500 opm |
Top: 250 km/u (begrensd) |
0-100 km/u: 4,7 sec |
Verbruik: 7,4 l/100 km |
CO2: 170 g/km |
Prijs: 63.750 euro |