Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Audi Q3 – Alle weetjes

Tegen het einde van dit jaar zet Audi een derde SUV in de toonzaal. Na de volumineuze Q7 en de iets meer gematigde Q5, volgt er een Q3.

Wij gingen hem al een keer van nabij bekijken en stelden vast dat hij perfect aansluit bij wat je van een Audi Q-model mag verwachten, zelfs in een maatje kleiner. SUV’s blijven erg populair, maar de trend is duidelijk op kleiner gericht. Een kleinere SUV scoort beter in verbruik en CO2-emissie én de prijs ligt net iets lager. Ook naar imago kan je vandaag soms maar beter een kleiner model voorrijden.

Q5-kopie

Met de Q3 vult Audi onderaan zijn SUV-gamma de leemte op die BMW met de X1 creëerde. Maar ook de Mini Countryman of de trendy Range Rover Evoque worden te duchten concurrenten. Met een lengte van 4,39 meter is de Q3 allesbehalve klein. Wanneer je hem van ver ziet, moet je al goed kijken om hem niet te verwarren met de grotere Q5. Hij lijkt wel een kopie op kleinere schaal. Temeer omdat hij de ledlampen voor en achteraan overneemt van de Q5. De daklijn blijft relatief laag, wat het rijgedrag ten goede moet komen. Net boven de achterklep integreert Audi nog een discreet spoilertje.

Geen toegevingen

Hoewel hij kleiner is, hoef je jezelf niets te ontzeggen. Want als premiummerken dergelijke speeltjes bouwen, vind je in de optielijst evenveel fraais als bij de grote broers. Enkel de prijs stijgt in dat geval navenant. Ook de Q3 kan je naar hartenlust aankleden met een MMI multimediasysteem dat probleemloos Google Earth kaarten op het scherm projecteert. Wil je ook WiFi aan boord met internetfaciliteiten? Het kan allemaal…

Binnenin kijk je op een brede middenconsole waar je smaakvolle, uit aluminium vervaardigde draaiknoppen vindt. De afwerking is naadloos en wie tuk is op sportieve luxe kan de Q3 meteen als S-Line bestellen. Deze S-line is steeds te herkennen aan het sportieve zitmeubilair en de fraaie velgen. Binnenin lijkt hij riant en geeft hij vooral de indruk breed te zijn.

Vierzitter

Tussen bestuurder en passagier zit een ruim bemeten middenconsole, voorzien van twee grote bekerhouders. Ook achteraan zijn de plaatsen ruim en is de beenruimte niet te eng. Hij is wel eerder te beschouwen als vierzitter, want het centrale zitje is vrij krap. De koffer is makkelijk toegankelijk en meet 460 liter. De vorm is erg recht waardoor hij zeer bruikbaar is. Met neergeklapte achterbank heb je recht op 1.365 liter, maar jammer genoeg is er geen vlakke laadvloer.

Vanaf 29.400 euro

Onder de motorkap voorziet Audi enkel in topmotoren want de kleinste motor is reeds een tweeliter. De basisversie is een 2.0 TDI, die een fiscaalvriendelijke 136 pk levert. Dit is meteen ook de enige voorwielaangedreven variante. De krachtiger diesel (163 pk) beschikt over Quattro vierwielaandrijving en mag twee ton trekken.

Ook de benzinevarianten (eveneens 2.0) komen altijd met vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving is een gestuurd systeem. Wanneer de voorwielen hun tractie (dreigen) te verliezen, sluit het elektronisch beheer een platenkoppeling en gaat een stuk van de aandrijfkracht naar de achteras. De meest krachtige 2.0 TFSI is goed voor 211 pk. De basisdiesel betaal je 29.400 euro. De orderboekjes worden nog deze zomer geopend en de wagen zal in december zijn opwachting in de toonzaal maken.

De Q3 zal overigens niet bij Audi maar wel in de Spaanse Seat-fabriek in Martorell worden gebouwd. Na de tegenvallende verkoopresultaten van de Spaanse VW-dochter kan men op deze manier de Spaanse site beter rentabiliseren.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer