Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Autosalon van Brussel 2019 – Alle echte premières

Het Autosalon van Brussel staat weer voor de deur. Loont het de moeite dit jaar? Kort antwoord: ja. Terwijl veel merken hun kat sturen naar internationale salons, wordt het Brusselse publiek verwend dit jaar.

Wie heeft er gezegd dat de editie 2019 van het Autosalon van Brussel een ‘klein’ salon is? Je zou het niet zeggen. Zelden is Brussel zo verwend met mooie en belangrijke wereldpremières. Ja, echte wereldpremières, niet zomaar een nieuwe motor of deurklink. Er zijn er zoveel dat we zelfs voorbijgaan aan de Belgische premières. Volg de gids.

De grote wereldpremières

De grootste wereldpremière van het Autosalon van Brussel is weggelegd voor Land Rover (Paleis 6). De onthulling was net voor het Salon van Los Angeles, dus we hadden gedacht hem daar voor het eerst te zien. Maar nee dus, het is op het Autosalon van Brussel dat de nieuwe Range Rover Evoque zijn grote debuut maakt. Die Evoque maakt voor het eerst gebruik van de kennis die Jaguar Land Rover inmiddels heeft opgedaan inzake lichtgewicht bouw. Hij krijgt ook de virtuele ‘transparante’ motorkap die manoeuvres in de stad en in het terreinwerk makkelijker moeten maken.

De andere grote wereldpremière moet je op de Skoda-stand zoeken (Paleis 11), waar de nieuwe Scala voor het eerst aan het grote publiek wordt getoond. Met deze opvolger voor de discrete Rapid Spaceback lijkt de anders zo rationele constructeur zijn emotionele kant aan te boren. De Scala heeft flink wat charmes in de strijd te gooien.

Opel (Paleis 4) belooft ons een wereldpremière van een nieuw model, zonder te preciseren om welk model het juist gaat. We hadden eigenlijk gewed dat het om de facelift van de Astra ging, maar het blijkt om de volledig nieuwe Zafira te gaan. Die verandert volledig van filosofie. Van gezinsmonovolume groeit hij naar een grote gezinsbus, gebaseerd op zijn nieuwe neefjes: de Peugeot Traveller en de Citroën Spacetourer.

De kleine wereldpremières

Bij Hyundai (Paleis 7) maken we kennis met de update van de i40. Die straalt meer klasse uit en pakt uit met nieuwe technologie. Hij mag dan in een segment spelen dat aan populariteit inboet, maar wat prijs/kwaliteit betreft legt hij nog steeds uitstekende kaarten voor.

In hetzelfde paleis zien we bij Mini (Paleis 7) voor het eerst wat de comeback van de erg sportieve JCW brengt. Door de invoering van de WLTP-testmethode liep diens lanvering wat vertraging op. Mini zal meteen op ons Brusselse salon ook de aftrap geven van de festiviteiten rond 60 jaar Mini.

Premières Européennes

Brussel heeft ook recht op enkele Europese premières, al zouden we ze bijna als heuse wereldpremières kunnen beschouwen. Zo is er de sublieme BMW 8-reeks cabrio (Paleis 4), net als de reeds in Los Angeles getoonde grote SUV X7. Die was eerder in LA te zien, maar wordt dus in Brussel voor het eerst aan een Europees publiek getoond. Anderzijds, wie niet naar het Salon van Parijs is geraakt, zal blij zijn dat hij in Brussel nog eens kan kennismaken met de nieuwe 3-reeks.

Nog meer nieuws bij Jaguar, dat voor het eerst sinds zijn wereldpremière in New York de nieuwe F-Pace SVR met 550 pk aan een Europees publiek laat zien.

Het is ‘maar’ een Europese première, maar wij vinden dit wel een erg belangrijke. De nieuwe Mazda3 (Paleis 6) is ons opgevallen omwille van zijn knappe design, dat zelfs de bovenhand kreeg op praktische aspecten. Een uitzonderlijk standpunt in het Golf-segment. We hopen dat wanneer een constructeur sex-appeal terug bovenaan de agenda plaatst van de ‘gewone auto’ (zie ook Kia), de gewone auto misschien wel zijn revanche kan nemen op de SUV.

Deze Europese première is vooral een eer voor Brussel. Als eerste autosalon op Europese bodem mogen wij de nieuwe Porsche 911 verwelkomen (Paleis 1). Dit is de allereerste generatie van de 911 die uitsluitend met turbomotoren aan zijn carrière begint, en dit zou ook wel eens de eerste generatie kunnen zijn die een hybride krijgt. Hoe dan ook, een nieuwe 911 is een afspraak die je niet mag missen.

Ook bij het meest Belgische van de Zweedse merken zien we een Europese première. Bij Volvo (Paleis 5) staat de nieuwe V60 Cross Country te pronken, die natuurlijke de succeselementen van eerdere vrijetijdsbreak overneemt.

Je kan dus makkelijk zelf vaststellen dat de editie 2019 van het Autosalon van Brussel dan wel officieel het kleine salon voor de bestelwagens en vrijetijdsvoertuigen is, maar in de praktijk steekt het boordevol belangrijke premières. Dit zijn bovendien alleen nog maar de volgens ons belangrijkste premières, er zijn nog tal van nieuwigheden voor de Belgische markt te ontdekken. Misschien zijn hier wel al de kiemen gezaaid van een nieuw bezoekersrecord.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer