De vastgoedcrisis van 2008 heeft veel in zijn zog meegesleurd, de autosector raakte eveneens zwaar beschadigd. In Detroit, de wieg van de Amerikaanse autoindustrie, kwamen de klappen dubbel hard binnen: fabrieken sloten, het regende ontslagen en uitzicht op investeringen was er niet. Heelder wijken liepen leeg en verloederden… tot zelfs het stadsbestuur zichzelf officieel failliet moest verklaren. Veel glans zat er dan ook niet meer om het Salon van Detroit heen, de afgelopen jaren. Los Angeles en New York leken klaar om de scepter van Detroit over te nemen. Maar vandaag valt er opnieuw leven te melden vanuit Detroit.
Iedereen is aanwezig
Eerst en vooral vond een grote schoonmaak plaats van de verlaten woningen, terwijl het centrum een nieuwe look aangemeten kreeg. Maar de duidelijkste indicatie dat Detroit ‘back’ is, was wel de quasi volledige aanwezigheid van alle constructeurs op het salon. Terwijl elders het afzeggingen regent op de internationale presentatie, vonden nu alle merken dat ze in Michigan moesten zijn. Niemand kwam met lege handen, want er vielen tientallen wereldpremières te noteren.
De Combi is terug
Bij de meest opmerkelijke premières signaleren we alvast de Lexus LS. Het vlaggenschip van de Japanse luxe-constructeur verandert radicaal van stijl. Hij zal nu niet langer onopgemerkt blijven. Audi laat zijn Q8 zien, al is dit officieel nog steeds een concept. De in Vorst te produceren Q8 moet de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé aanpakken. Daarvoor kan hij rekenen op een erg gespierde styling, een volledig digitaal touch screen dashboard en een hybride plug-in-aandrijving.
Toch was de concept die de meeste blikken naar zich trok, elders te vinden: op de VW-stand met de Volkswagen I.D. Buzz. Die laatste is een herinterpretatie van de beroemde Combi uit de jaren ’60. Hij past binnen VW’s elektrisch offensief. Hier moet een elektrische aandrijving van 369 pk
Nog meer nieuwigheden bij VW, dat ook de Volkswagen Tiguan Allspace voor te stellen had: een Tiguan met langere wielbasis. Bij Audi zagen we de A5 Cabrio en de S-varianten van de A5 en de Q5. Bij Mercedes telde de stand niet alleen de nieuwe E-klasse Coupé, maar ook de herziene AMG GT en de gerestylede GLA. Kia liet de Stinger zien, die pas later de oversteek naar Europa maakt.
En in Amerika
Natuurlijk zijn er ook de Amerikaanse ‘lokale producten’. Ook hier was NAIAS het toneel voor heel wat nieuwe lanceringen. Zoals die van de Toyota Camry bijvoorbeeld, Amerika’s populairste auto. Die steekt in het nieuw, en ook hier vertoont het design heel wat meer karakter. Ook de Chevrolet Equinox en de GMC Terrain, onbekend bij ons maar topverkopers in de US, steken in het nieuw. De Ford F-150, al veertig jaar lang de bestverkochte pick-up, krijgt een facelift om de concurrentiestrijd met frisse energie aan te vatten.
Blik op de toekomst
Naast de vernieuwing ‘van vandaag’ was Detroit ook de plek om naar ‘morgen’ te kijken. Daar speelt de volledig autonoom rijdende auto een grote rol. Naast het salon liep het Automobili-D-salon dat start-ups en bedrijven rond deze technologie verzamelde. Niet alleen de gelegenheid om technologie te bekijken, maar ook om ze door bezoekers te laten testen. Het geeft al een voorsmaakje van rijden in 2020.