Wat een geluk dat de Franse merken Renault hebben, of alle aandacht was voor de Duitsers. Volkswagen toont de nieuwe Passat in Parijs, en ook de plug-in hybride GTE die 218 pk combineert met een CO2-uitstoot van 37 gr/km. De benzine TSI kan gedurende 50 km in slaapstand.
Lager
Renault maakt zowat zijn hele stand vrij voor de Espace. Hij lijkt in alles op een auto die Renault op dit moment heel hard nodig heeft: een klassieker uit het gamma die een nieuwe impuls krijgt. Zoals je kan zien, is de Espace een heel stuk lager: 6,3 cm minder dan zijn voorganger. Toch biedt hij plaats aan maximaal zeven inzittenden, en je zit zeker comfortabel, al is het gevoel helemaal anders.
Drie maal 1.6
Hij is 4,85 meter lang. De wielbasis is overigens 1,6 cm langer dan de huidige Grand Espace. De koffer ziet er wel minder praktisch uit, maar hij krijgt wel een makkelijk knoppenmenu om de verschillende stoelen neer te klappen. De chauffeur ziet een hi-tech interieur voor zich opdoemen, met groot aanraakscherm. Volgens Renault weegt de nieuwe Espace 250 kg minder en is zijn vormgeving aerodynamischer. Renault geeft drie motorkeuzes, allen 1.6. Zo zijn er twee diesels (130 en 160 pk) en één benzine (200 pk). Het verbruik ligt 20 procent lager.
Hyundais nieuwe i20 overtuigt eveneens meteen. Die krijgt een nieuwe generatie kleine benzinemotoren, een 1.0 driecilinder en een 1.4. Mazda laat dan weer weten dat de nieuwe MX-5 beschikbaar zal zijn met de 1.5 Skyactiv-benzine (zonder turbo) en de 2.0.
Ducati
We zijn nog lang niet rond, maar de tendens lijkt duidelijk: tijd om terug de spots te plaatsen op de levensnoodzakelijke modellen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. VW liet Ducati los op de XL1 om de XL Sport te ontwikkelen. Die krijgt de V2 uit de Ducati 1199 Superleggera. Hij haalt 100 in 5,7 seconden en trekt tot 12.000 opm. Ook bij Lamborghini springt de Asterion uit de band. Maar dan vooral omdat Lamborghini er op wijst dat het deze experimentele hybrid (V10 en drie elektrische motoren om samen 910 pk te leveren) vooral als een comfortkeuze ziet ten opzichte van bijvoorbeeld de LaFerrari en de Porsche 918 Spyder. Maar Asterion is voorlopig nog een concept.