Aan nieuws nochtans geen gebrek in Parijs. Audi had de nieuwe Q5 bij, BMW liet een quasi afgewerkte X2 zien – maar niet de nieuwe 5-serie – en bij Citroën zagen we de nieuwe C3. Nissan had de Micra klaar, Land Rover onthulde de eveneens vijfde generatie van de Discovery. Peugeot toonde de 5008 en Ferrari liet de LaFerrari Aperta Spider los.
Nieuwe merken
Het belangrijkste nieuws kwam echter van Mercedes en Volkswagen. Mercedes start met een nieuw submerk voor elektrische wagens, naar het voorbeeld van ‘i’ bij BMW. Tegen 2025 wil Mercedes 10 uitsluitend elektrisch aangedreven modellen in de markt hebben. “Die moeten 15 tot 25 procent van onze verkoop uitmaken”, zegt Mercedesbaas Dieter Zetsche. In Parijs toonde Mercedes dit eerste prototype onder de merknaam EQ (Electric Intelligence). “We brengen als eerste een elektrische SUV naar de markt, tegen ten laatste 2019. Die moet een prijs dragen van een redelijk uitgeruste Mercedes GLC”, aldus Zetsche. Mercedes ontwikkelt een volledig nieuw platform voor zijn elektrische auto’s.
Prijs van een Golf TDI
Ook Volkswagen bereidt een nieuw merk voor om zijn elektrische modellen in onder te brengen. De naam volgt pas later, maar in Parijs gaf VW al een eerste aanzet met de I.D. concept. Een volledig elektrische auto met de omvang van een VW Golf, die tussen 400 en 600 kilometer ver moet komen op zijn batterijen. Hij moet tegen 2020 op de markt komen met een prijskaartje dat tussen 25.000 en 30.000 euro zweeft.
“Ready when you are”
Het was Zetsches boodschap aan het grote publiek die de huidige stand van zaken rond elektrische auto’s misschien nog het best weergeeft: “wanneer jullie eindelijk klaar zullen zijn om elektrische auto’s te willen kopen, dan zullen wij klaar staan met een volledig gamma. Ready when you are.”