Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Bailey Cars 917 – Dromenvanger

Vergeet het, er bestaat niet zoiets als een goedkope Porsche 917. Alleen, voor een tiende van het bedrag van Porsche 917 rij je hier met een pracht van een replica. En het is niet omdat hij maar de helft van de motor van de 917 heeft, dat hij ook rijdt als ‘maar een halve 917’.

Hij heeft geen enkel logo die naar het beroemde huis uit Stuttgart verwijst, maar zijn vorm en de iconische bestickering wijzen elke twijfel van de hand. Dit is een kopie van de Porsche 917. Hij verwijst naar de ‘team Salzburg’ auto die in 1970 de 24 Uren van Le Mans won met Richard Attwood en Hans Hermann. Maar je kan hem natuurlijk ook bestellen in Gulf-kleuren…

Naar origineel ontwerp

Dit is niet de eerste replica van een Porsche 917. Maar hij wist wel onze aandacht te vatten. Dit is een idee van vader en zoon Bailey, Zuid-Afrikanen die een nieuw chassis ontwierpen met carbon frame en stalen buizen. Daarover is een koetswerk uit glasvezel gedrapeerd. De Bailey’s zijn begonnen met een Ford GT40 replica op hun onderstel, maar ze bieden ook deze Porsche 917-kopie aan waarvoor ze zich konden baseren op de originele ontwerpen. In Europa biedt het Franse Racing Legend Car van Olivier Bosio voor het eerst de replica’s aan als importeur. “Vroeger was het mogelijk om ze zelf te bouwen, maar na enkele kwaliteitsissues is men daar van af gestapt.”

Als je al één van de gelukkigen bent met een Porsche 917 in de garage, is de kans groot dat dit ook de enige plaats is waar hij ooit komt. De 917 is legendarisch duur - we spreken over miljoenen - zijn luchtgekoelde flat-12 boxermotor is al net zo legendarisch fragiel… en wisselstukken zijn nauwelijks te vinden.

Flat 6

Dat ligt anders in deze replica, die je gewoon op de trailer duwt. Een volledig project kan je al hebben vanaf 200.000 euro. De motor wordt daarbij uit een oude 911 geplukt. Het moet wel om een luchtgekoelde flat-six gaan. De motor die we hier zijn bijvoorbeeld, is 3.6 uit de 964-reeks, de laatste luchtgekoelde zescilinder van Porsche. Hij is uitgeboord tot 3.8-liter en beschikt over 350 pk. Ten opzichte van de 917 weegt deze replica iets meer, maar met 850 kilogram heeft de zescilinder meer dan voldoende pit om het hier stevig te doen vooruitgaan.

McQueen… Steve McQueen

Veel van de ervaring is sfeer natuurlijk. De Le Mans-film van Steve McQueen heeft veel mensen doen dromen. En net zoals McQueen, zit je ook hier in een bubbel. Je kijkt op een iets andere wijzerplaten set, maar krijgt wel de versnellingspook rechts die met zijn houten bal een indruk in je been probeert te maken. Ruimtegevoel is er genoeg, maar de stuurkolom zit wat in de weg om soepel voetenwerk toe te laten bij het terugschakelen.

Ventilator

Het dunne deurtje sluit de bubbel rond mijn helm af. De starterknop wekt de zescilinder tot leven. Net als de 917 beschikt ook deze replica over een ventilator die de motor helpt afkoelen en die typisch boven de motor zoemt. Gelukkig heeft hij ook de gewone vijfversnellingsbak van een 911, inclusief een licht te bedienen versnellingsbak.

Beter rijden

Gelukkig heeft testpiloot Eric Hélary - zelf winnaar van de 24 Uren van Le Mans in 1993 met Peugeot - me vooraf gewaarschuwd: er is nog wat werk aan de afstelling van de remmen, het pedaal gaat best diep voor hij bijt. De grote achteruitkijkspiegel toont alleen de lange motorkap van deze 917K (voor Kurz) kopie, en de flaps die voor meer neerwaartse druk moeten zorgen.

Je tankt snel vertrouwen in de Bailey-917. Hij heeft 16-duim wielen, en een moderne Bilstein-ophanging. Je voelt al heel snel aan hoe hij gaat reageren, waarbij je ruimt de tijd krijgt om ofwel de opkomende drift in de kiem te smoren, ofwel hem met de voet op het gas nog wat te laten duren. Hij doet je aanvoelen als de held die de 917 temde. Een fantastisch gevoel.

“Je krijgt effectief het gevoel in deze auto dat je de piloot bent die over de Hunaudières jaagt in Le Mans in zijn 917. Ik denk ook dat hij eigenlijk beter stuurt dan een 917 in de jaren ’70 deed. Voor dit geld is dit een geweldig aanbod.”

De 917 replica is welkom in enkele historic-kampioenschappen, of je kan ermee rijden op track days.

Info: http://racinglegendcar.com/

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer