Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Bentley EXP 9 F & Ruf RXL – De dunne grens tussen smaak en wansmaak

Bentley en Ruf hadden twee opmerkelijke verschijningen op de stand in Genève staan, die vlot over de tong gingen. Maar helaas niet in positieve bewoordingen. Waar gaat smaak over in wansmaak?

De auto die in Genève het meest over de tong ging, was ongetwijfeld de Bentley EXP 9 F: een concept voor een grote SUV. Zeg maar, Bentleys visie op een Range Rover. Alleen werd het vehikel niet bepaald warm onthaald in Genève. In het echte leven komt hij zelfs nog monsterlijker over dan op foto. Vooral de lichtblokken als schietgaten en het gigantische radiatorrooster maken hem bepaald zwaar op de hand. Ineens lijken de oude Porsche Cayenne en de Maserati Kubang lijken plots beauty queens naast de EXP 9 F.

De kritiek is meteen aangekomen bij Bentley, waar de Belg Dirk van Braeckel het designteam overschouwt. Het Britse merk benadrukte dat het nog maar om een concept gaat, en dat het met de auto nog alle richtingen uit kan. U mag het gerust met ons oneens zijn, maar eerlijk gezegd hopen we dat EXP 9 F recht de prullenmand in gaat.

Picknicktafel

Maar dat Bentley het gamma met een SUV wil uitbreiden, is al een tijd duidelijk. En gezien het succes van de Porsche Cayenne zelfs een vaststaand gegeven. En zo afgrijselijk de buitenkant, zo interessant is EXP 9F langs de binnenkant. Om te beginnen, en dit is een gegeven dat bij de Cayenne minder van belang is, is de zitrij achteraan minstens zo belangrijk als die vooraan. Bentleys hebben chauffeurs, weet u wel.

En dus kiest Bentley voor een bijzonder cosy interieur, dat aan een Britse club doet denken: statige fauteuils en enkeldiep tapijt. De stoelen hebben alle verstelmogelijkheden van een first class stoel in een vliegtuig. Ze kunnen naar voor worden geschoven om een grotere laadruimte te doen ontstaan. Achteraan kiest Bentley voor een dubbele achterklep, waarbij de onderste klep kan dienen als zitbank om naar de paardenrennen te kijken, of als picknicktafel. Aan elke zijkant is een paraplu ingebouwd.

Panamera

Bentley was overigens niet het enige merk dat de goede smaak op de proef stelde. Porsche-tuner Ruf trok de aandacht naar zich toe met de RXL. Waar de Porsche Panamera al een 911 met vier deuren wil zijn, ging Ruf nog een stukje verder. Het creëerde de eerste Panamera limousine. 40 centimeter langer dan de Panamera is deze RXL. Hij werd eerder ook al getoond in China, waar ze gek zijn van limo’s. Goed zo, hou ‘m daar maar, zouden we zeggen. Naast de RXL had Ruf ook al de eerste gewijzigde modellen op basis van de nieuwe Porsche 911 klaar. Die er heel wat beter uit zagen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer