Sommige testwagens hebben geluk in onze handen. Ze slapen op de parking van Zaventem terwijl wij in Spanje testrijden, karren ons even over en weer naar huis en gaan dan terug naar de invoerder wanneer de testweek voorbij is. Andere hebben minder geluk en worden zwaar op de proef gesteld. Dat lot wachtte de BMW 530d Touring.
Het telefoontje voor een ontmoeting met een exclusieve auto verloopt meestal zo: ‘kan je op die dag daar zijn?’ En ‘daar’ is steevast een paar duizend kilometer van thuis. Zoals nu, met eerst een ontmoeting met de Zerouno van Italdesign op het programma in Turijn en vervolgens de BMW 328 Mille Miglia Roadster uit 1940 in Oostenrijk (over beide later meer). Drieduizend kilometer in vijf dagen.
Mobiele studio
De vereisten zijn ook steeds dezelfde: we hebben een grote koffer nodig, niet alleen om een halve fotostudio te vervoeren maar dit is ook de werkplek van onze fotograaf tijdens een shoot. Niets beter ook dan een dikke 3.0 zes-in-lijn turbodiesel zoals in de BMW 530d Touring om de afstand tussen Noord-Europa en Zuid-Europa snel kleiner te doen worden. We hebben hem nog eens klassiek met uitsluitend achterwielaandrijving mee. De twinturbo voorziet in 265 pk bij 4.000 opm en liefst 620 Nm tussen 2.000 en 2.500 opm. Op papier is hij goed voor een indrukwekkende sprint naar 100 km/u in 5,8 seconden en een top van 250 km/u.
Stoelenkwestie
Leeg komt de 530d al aan 1.750 kilogram, met drie passagiers en volgestouwd tikken we tegen 2 ton aan. Dat laat zich wel voelen, deze 5-serie slaagt er niet in de lichtvoetigheid op te roepen die zijn voorgangers zo kenmerkte. Hij is capabel, onder meer dankzij brede 19-duim wielen en voldoende vermogen, maar in het stuur voelt hij zwaar aan. Dit gezegd, met kruissnelheden van 130 km/u toont hij zich indrukwekkend stil. Het grootste nadeel blijken de stoelen. Er is een verschil in steun tussen het midden van de rugleuning en de zijkanten van de rugleuning, wat een pijnlijk gevoel geeft na enkele uren in de auto.
Trappen om te volgen
De terugweg leidt ons over de Autobahn en de reportages spelen zich af in de bergen, wat ons uiteindelijk op een testgemiddelde van 7,4 l/100 km brengt, erg acceptabel gegeven de omstandigheden. Met de Zerouno met meer dan 600 pk in het vizier, is het werken geblazen voor onze 530d Touring. De koffer ligt goed vol. Met een inhoud van 570 liter (maximaal 1.700 liter) is de 530d Touring zeker niet de ruimste in zijn klasse, maar eerder een goede middenmoter. Het kan beter, maar al bij al moet je het hem nageven: weinig mobiele fotostudio’s zullen er in slagen én het materiaal te vervoeren én nog te zien welke richting de Zerouno uit ging.
Remmen
Anders is het gesteld met de BMW 328 Mille Miglia Roadster, de auto die derde werd in de Gran Premio di Brescia van 1940, de naam die de Mille Miglia dat jaar aannam. Deze auto is miljoenen waard, en het laatste wat we willen is een te dichte kennismaking van BMW tegen BMW. Daarbij komen de uitstekende stoppers van onze 530d Touring goed van pas.
Uiteindelijk hebben we het gevoel dat er als snel werkpaard betere oplossingen zijn dan de 530d Touring, zonder afbreuk te willen doen aan zijn kwaliteiten. Maar met een basisprijs van 63.400 euro mag een mens toch veeleisend zijn, niet? Bovendien hebben we momenteel de sleutels van de 540i Touring in handen. Wordt dus vervolgd, zoals dat heet.
BMW 530d Touring |
---|
Motor: zes-in-lijn turbodiesel, 2.993 cc |
265 pk bij 4.000 opm |
620 Nm bij 2.000 – 2.500 opm |
0-100 km/u: 5,8 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 4,7 l/100 km |
Testverbruik: 7,4 l/100 km |
CO2: 124 g/km |
Prijs: 63.400 euro |