Louis Chevrolet – geboren in Zwitserland – en William Durant maakten Chevrolet en General Motors groot, maar haalden daar zelf geen profijt uit. Ze verloren hun grote fortuin tijdens de Grote Depressie tussen beide wereldoorlogen. Louis Chevrolet werkte zo als monteur in een fabriek die zijn naam droeg, in Detroit. Durant was bankroet in 1936 en stierf in 1946. Hoge pieken, diepe dalen, het zou een geschiedenis worden die zich bij Chevrolet en GM nog enkele keren zou herhalen.
Bel Air
Maar laat ons niet vergeten dat Chevrolet iconen op de weg gebracht heeft. Zo is er de Bel Air uit de jaren ’50, zowel met als zonder dak een symbool voor de swingende jaren ’50. Niet alleen zijn vormtaal maakte hem geliefd, de Amerikanen vonden hem in zijn tijd ook gewoon de beste auto op de markt. De Bel Air was tot 1959 Chevrolets topmodel in het gamma.
Het eerste model had een zescilinder motor, de Bel Air uit 1955 introduceerde de beroemde ‘small block’ V8-motor. In dit jaar indoctrineert Dinah Shore de VS door haar ‘Dinah Shore Chevy Show’ op tv telkens te besluiten met ‘See the USA in your Chevrolet’.
Corvette
De beroemdste onder de Chevrolets: de Corvette. De sportwagen debuteerde in 1953, met een koetswerk uit glasvezel. Hij stond lang synoniem voor de Amerikaanse sportwagen. Wat in Europa betekende: veel power rechtuit, maar niets waard in de bochten. Het is GM’s verdienste dat het daar in de loop der jaren zwaar aan gesleuteld heeft, en zijn gelijk bewees met enkele puike klasse-overwinningen in de 24 Uren van Le Mans.
De Corvette heeft diverse opmerkelijke verschijningsvormen gehad. Zo was er de Sting Ray uit 1963, zonder meer een van de mooiste sportwagens uit de geschiedenis. Maar ook de Sting Ray tussen 1968 en 1982 had zo zijn fans.
Camaro
In 1967 pakt Chevrolet uit met zijn eigen ‘muscle car’, de Camaro. Bezongen door onder meer Bruce Springsteen, maakt hij zich een reputatie waar als scheurijzer aan het rode licht. De V8 laat verregaande tuning toe, en als street racer staat hij op gelijke voet met de Dodge Charger. Jammer wel dat Chevrolet de Camaro-badge liet verglijden met het verstrijken van de modeljaren.
Tot nu, want de Camaro die nu op de markt is, is een knappe retrokopie van het originele model.
Volt
Met de Volt stapt Chevrolet dit jaar eindelijk het hybridetijdperk in. Interessant, want Chevrolet heeft de achterstand ten opzichte van de concurrentie gebruikt om wat langer na te denken. De Amerikanen kwamen uiteindelijk aandraven met een niet volledig elektrische oplossing. De Volt wordt dan wel aangedreven door een elektrische motor en batterijen, hij beschikt ook over een 1.4 benzinemotor.
Die drijft echter niet de wielen aan, maar dient als generator om de batterijen weer kracht te geven. Het gevolg: een veel groter rijbereik (+ 500 km) dan puur elektrische auto’s als de Nissan Leaf (160 km). En hierdoor is de Volt wel een goede tussenoplossing zolang er niet overal laadpalen staan.