Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Ford AWD – Acht keer 4x4

Ford grijpt de lancering van de vierwielaangedreven Focus RS aan om zijn AWD-gamma in de kijker te zetten, goed voor acht modellen met zomaar even vier verschillende types 4x4.

Hoewel je Ford niet meteen met 4x4’s associeert, is het merk er al meer dan een halve eeuw mee bezig. Het eerste model met vierwielaandrijving liep al in 1959 van de Amerikaanse band, terwijl er begin jaren 1970 zelfs Capri’s met AWD circuleerden. In 1985 kwam de Sierra XR4x4 dan op de proppen, waarna er altijd een model met integrale aandrijving in de prijslijst zou blijven staan. Anno 2007 promoveerde Ford of Europe officieel tot 4x4-bouwer met de eerste Kuga die AWD gemeengoed maakte in het gamma. Diezelfde Kuga introduceerde in 2012 de intelligente versie van dat 4x4-systeem zoals het vandaag toegepast wordt op de meeste Fords.

Vier setups

Toch is het Intelligent AWD niet het enige systeem dat de Ford Motor Company gebruikt. In totaal zijn er vier verschillende setups die – afhankelijk van de toepassing – een andere naam hebben en ook anders reageren. De meest utilitaire versie zit op de Ranger pick-up en geniet de bijnaam ‘driver selectable’ omdat de chauffeur zelf moet kiezen uit drie rijmodi: achterwielaandrijving (of 2H) voor dagelijks gebruik, vierwielaandrijving (4H) voor het zwaardere werk en vierwielaandrijving met low range (4L) voor offroadpistes. De AWD-setup van de personenwagens is niet schakelbaar, aangezien het vermogen constant tussen de voor- en de achterwielen wordt gevarieerd afhankelijk van de omstandigheden.

Nieuw daarbij is dat de snelheid van de individuele wielen in rekening genomen wordt. Als er dus ergens slip optreedt, dan grijpt het systeem in via de remmen om een torque vectoring-effect te creëren en de tractie te optimaliseren. Van achter het stuur merk je daar helemaal niets van, tenzij dan de voordelen. Zo kan je zelfs met de krachtigste dieselmotor vol op het gas gaan vanuit stilstand zonder grip te verliezen, ook op nat wegdek. Van het intelligente AWD-systeem bestaat er trouwens nog een variant met lock-functie om het vermogen fiftyfifty tussen de assen te vergrendelen. Maar aangezien die functionaliteit enkel nodig is om zwaar geladen op hellingen te demarreren, biedt Ford ze alleen op de Transit aan.

Performance AWD

Tot slot is er nog een vierde setup die helemaal op zichzelf staat en bewijst dat AWD niet alleen de veiligheid ten goede komt, maar ook het rijplezier. Anders dan de vorige twee Focussen met RS-insigne heeft de nieuwe immers wel vierwielaandrijving om zijn 350 paarden aan de grond te zetten. En als het nog even kan: op een onderhoudende manier. Daarvoor hebben de ingenieurs een pareltje van een integrale aandrijflijn ontwikkeld die bij de RS aan een manuele zesbak gekoppeld wordt. Op andere modellen worden ook combinaties met de PowerShift-automaat aangeboden.

Toegegeven: in de praktijk verbruik je algauw een liter meer met AWD, terwijl je op sneeuw of ijs nog steeds een setje winterbanden nodig hebt. Maar tegelijkertijd biedt vierwielaandrijving een zekere gemoedsrust die de veelrijders zullen appreciëren, ook al is ons klimaat dermate zacht en zijn de veiligheidssystemen op de nieuwe voorwielaandrijvers dermate goed dat AWD geen must is in onze contreien. Vooral als je de meerprijs van het systeem (pakweg 5.000 euro) en de hogere CO2-uitstoot (gemiddeld 20 gram per gereden kilometer) in rekening neemt. Ford werkt evenwel aan een compactere AWD-setup die de achterwielen waar mogelijk loskoppelt om lichter én zuiniger voor de dag te komen. Wordt dus zeker vervolgd.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer